TV-serie Adam en Eva Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


De begin 2011 uitgezonden televisieserie Adam en Eva werd door velen als verfrissend bestempeld, zeker voor een nieuwe serie waar je nog even 'in' moet komen waren de reacties zeer positief en daar was ik het volledig mee eens.

Deze dramaserie in acht delen (waarom niet tachtig!) met een komisch randje is een project van de drie publieke omroepen de VARA, NTR (voorheen de NPS) en de VPRO. Het verhaal speelt zich af in Amsterdam en omdat dat voornamelijk op straat is kan het al bijna niet meer misgaan.
Een goed script en wat verfrissende acteurs en je bent lekker op weg.

Adam E.V.A
De serie draait om twee jongeren, Adam en Eva. Leuke vondst dus, A'dam (tevens de afkorting voor Amsterdam) en E.V.A. ('en vele anderen'.) Teun Luijkx is een ietwat onbenullige gozer, je ziet ze wel eens, die sukkeltjes van het Zeeuwse platteland die zich razendsnel aan moeten passen omdat ze anders ondergedompeld raken. Ik ken de acteur Teun niet maar hij komt sympathiek over en dat legt hij goed in zijn rol.
Eva is een oude bekende. Zij wil af van 'het liefje van Tygo' en de ondeugende tienerrol die zij speelde in Dunya en Desie (zelfde schrijver, Robert Alberdingk Thijm), een andere serie bij de publieke omroep van enkele jaren geleden. Eva wordt gespeeld door Eva (!) van de Wijdeven.

Amsterdamse Eva heeft net een verhouding achter de rug met een hoge ambtenaar en Adam komt de stad ontdekken en botst pardoes tweemaal op één dag tegen Eva aan. De vonk slaat over. Wat een geluk dat ze ook nog eens buren worden. Het toeval moet nu wel stoppen maar om even het plaatje neer te zetten is dit een aardige entree.

Een sterk merk werkt
Ik geloof in kruisbestuiving, alle vormen van marketing zouden wat mij betreft geoorloofd moeten zijn want de consument kan zelf wel kiezen. Dure zorg, olie en medicijnen zijn ons ook opgedrongen en die kosten samen meer dan wat een beetje reclame nog uit mijn portemonnee kan trekken.

Subluminale reclame is eigenlijk verboden. Je ziet dan iets maar eigenlijk ook weer niet. Je hersenen reageren er echter wel op en doen er ook iets mee. Zo was er ooit een flesje Coca Cola te zien in een split second tijdens een film. Niemand 'zag' de fractie van een seconde maar in de pauze was de omzet in flesjes Coca Cola vele malen hoger dan tijdens andere films.

Door cross-mediale marketing kunnen merken elkaar versterken. De serie kan doordat men op Twitter praat over de verfrissend nieuwe manier van filmen aandacht trekken van diegenen die normaal niet zouden kijken. In de serie zijn er subtiel elementen verwerkt die de consument in de kijker aan moeten spreken, straks een voorbeeld.
Van het web wordt uitstekend gebruik gemaakt. De website (link) vertelt wie de hoofdrolspelers zijn, 'praat' je bij en maakt je nieuwsgierig. Na iedere aflevering werd de site bijgewerkt met wat er te zien is geweest. Zo kun je de locaties waar gefilmd is bekijken. Ik denk dat dit een prima manier is om de stad te leren kennen.

Je kunt 'terughalen' waar Adam en Eva elkaar voor het eerst tegen kwamen. Mocht je dus een aflevering gemist hebben, geen nood.

Posters met jouw kop erop
Je hebt ze misschien gezien, de posters ter promotie van de serie. Je ziet Eva en Teun met hun eigen poster die ingekleurd is met kleine foto's van jou en mij. Van Hyves en Facebook zijn Posters Adam en Eva profielfoto's gebruikt. Maar om je het speuren op straat naar de poster en je 'eigen bijdrage' te vergemakkelijken kun je onderaan deze pagina de posters in PDF formaat downloaden. Nu, lang nadat de serie op TV was zijn de posters uiteraard uit het straatbeeld verdwenen.

Ik kon blijven kijken
Wow, net als de naam van de serie is ook de titelsong perfect gekozen en speelt ook al in op het concept. Deze ode aan Amsterdam is geschreven door Jasper Boeke en Robert Alberdingk Thijm.
Een geheim concept, dat wel, althans, voor een groot deel want er verschenen marketingfoefjes die sommigen 'op het randje' vonden.

Terug naar de titelsong. Die werd iedere aflevering door een andere artiest gezongen. Ook dus weer zoiets verrassends waar men over praatte. Goed voor de serie, goed voor de artiest.

Stukje tekst:
Ik kan blijven kijken naar jou, Amsterdam
Als je pracht zich al 's ochtends ontvouwt
Elk hoekje, elk plein, ied're straat, elke gracht
Alles aan jou is vertrouwd
En steeds trekt opnieuw weer een wereld voorbij
met mensen die ik nooit eerder zag
Die ook naar je kijken, en net zoals zij
verander je iedere dag
Ik kan blijven kijken naar jou...
Ik kan blijven kijken naar jou...
En doe dat, dag in en dag uit
Tot ik 's avonds mijn ogen weer sluit


Prijsvraag
Bij een goede campagne mag een prijsvraag natuurlijk niet ontbreken. Je kon zelf een versie van de titelsong maken.
De accoorden, tekst, een pianoversie en een gitaarversie stonden op de site. Alles mocht. Mixen, inzingen of de boel helemaal overhoop gooien. De beste versie won een prijzenpakket met cd's, boeken, A'dam - E.V.A.- merchandise en een ontmoeting met Giel Beelen in zijn radioshow bij 3FM!

Seks sells
In de eerste aflevering was al even een voetfetisjist te zien die helemaal los ging op het onderstel van Eva. De omroep 'beloofde' dat Adam en Eva later in de serie uit de kleren zal gaan.
BH Marlies Dekkers Alle ingrediënten zijn denk ik wel aanwezig om van deze serie een succes te maken.

Inmiddels is de serie al herhaald, Eva en Adam bezochten inderdaad heel functioneel een naaktstrandje, of het knullig was of knullig bedoeld maakt niet uit, het was gewoon dus gewoon lekker knullig en aandoenlijk bovendien, en toch subtiel.

Marlies Dekkers, over cross-selling gesproken
Sluikreclame, mag dat eigenlijk wel? In de serie is dat uiterst subtiel aangepakt. Het lijkt een soort van 'omgekeerde marketing'. Je gaat naar de serie kijken omdat er een BH van Marlies Dekkers in aangeprezen wordt.
Wat wil het geval?
Er kwam een BH voorbij die opviel. Omdat Eva erin zit? Omdat ze hem uit doet? Of omdat het noviteitje te koop is? Anyway, verschillende doelgroepen keken en toen dat de kijkcijfers opstuwde tot boven het miljoen had iedereen gewonnen.

En nu wil je natuurlijk meer over die 'borstenhouder' weten. Het is een voorgevormde BH die unieke kleuren heeft gekregen (diep rood met lichtoker en aubergine.) De appel, de bloesems en natuurlijk de slang sieren de verschillende ontwerpen. De boodschap die Marlies Dekkers meegeeft is dat de draagster ervan, net als Eva, keuzes maakt waarbij het 'echte leven in de grote stad' het enige paradijs is.
En wie kan daar nou iets op tegen hebben?

Downloads:
Poster zoals die in de stad hing van Eva
Poster zoals die in de stad hing van Adam
Tekst van de titelsong 'Ik kan blijven kijken'

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Openbaar toilet, maar dan anders

2theloo betekent een frisse toiletwinkel. Je vindt ze in de binnenstad, winkelcentra en op trein- of tankstations. Uiteraard zijn de wc's en wasruimtes brandschoon.

Je koopt een kaartje voor een euro, daarmee kun je de wc-ruimte in. Als je klaar bent kun je met je kaartje 50 cent korting krijgen op toiletartikelen die je in de winkel kunt kopen.

>>> ...2theloo...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018 MokumsNL