Amsterdam is één grote bouwput. Onder het mom van 'voor de kinderen' worden er decennia
lang grote projecten de grond uitgestampt maar naar mijn mening worden er wel telkens twee grote
issues over het hoofd gezien: de 'huidige' bewoner moet de lasten dragen!
Want wie betaalt dit en wie zit met de troep?
Soms lijkt het wel of ik mij vreselijk vergis als ik denk dat bestuurders er voor mij zitten en niet
andersom. Ze worden toch echt gekozen door het volk dus zijn het volksvertegenwoordigers en zouden
ze moeten luisteren naar het volk.
Ik ervaar veel te weinig inspraakmogelijkheden. Dat zou niet zo'n probleem zijn als je niet dagelijks
geconfronteerd wordt met de keerzijde van de medaille.
Van idyllisch naar getto
Aan den lijve heb ik moeten ondervinden wat het is om in een afbraakbeuurt te wonen, geen bewuste
keuze en ook geen te voorziene. Met de komst van de metro kwam de verloedering als een tsunami op
de buurt waar ik woonde af. Niet veel later kwam de volgende mokerslag, de Stopera, zelfs de brug die
onze buurt met de buitenwereld verbond werd gesloopt waardoor ik van het ene op het andere moment in
een doodlopende straat woonde.
En anno 2010 kijk ik tegen een verloederd Haarlemmerplein aan waar geen cent in wordt geïnvesteerd
want die bouw zal toch eens wel doorgaan? En inderdaad, na dertig (!) jaar steggelen worden er
eindelijk appartementen gebouwd, prijzen vanaf drie ton.
En over de Noord-Zuid lijn zwijg ik maar, wel eens op het Cenraal Station of de Ferdinanc Bolstraat
geweest? Dan weet u wat ik bedoel.
Wat ik van de Noord-Zuid lijn vindt
Wonen en werken in Amsterdam is steeds minder een pretje. Het is zoeken naar een straat die niet
is opgebroken, in plaats van hondenpoep spring je nu over kuilen en keien heen. De
leefbaarheid neemt af en het geld stroomt een bodemloze (bouw-) put in.
Tot overmaat van ramp neemt de verantwoordelijk wethouder de benen en volgt er collectief zwijgen
door de raad en knikkebolt onze burgervader zoals gewoonlijk. We schrijven dan nog 22
februari 2009.
Onjuiste feiten worden nog steeds als niet weersproken waarheden verdedigd en verkondigd.
Waarom eigenlijk een Noord-Zuid lijn?
Herrema (in die tijd, 2009, wethouder) wil geen onzin meer verkopen. Zijn toelichting zou na twee
weken komen, rara politiepet! Waarom niet gelijk? Nooit meer iets van gehoord trouwens, ja,
in de raad, veel woorden, weinig inhoud.
Amsterdam heeft nog steeds een Noord-Zuid lijn nodig, dat hoor ik al jaren uit alle hoeken en gaten! Maar
is dat eigenlijk wel zo?
De Noord-Zuid lijn levert een voordeel op van 12 minuten over het gehele traject. Bij deze
berekening is niet meegenomen hoe lang het zou duren om de afstand af te leggen via een vrije
bus- of trambaan.
Over het aantal gebruikers wordt nog altijd gelogen maar daarover straks meer.
Democratisch gehalte ver te zoeken
In het najaar van 1996 stemde de meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad bij volle bewustzijn
in met de aanleg van de Noord-Zuid lijn. Wethouder Ernst Bakker (D'66) stelde toen dat de aanleg
van de lijn geen enkel probleem was omdat de overheid garant stond.
Ernstige Ernst zag de lijn als een 'cadeau uit Den Haag dat Amsterdam niet aan zijn neus voorbij
mocht laten gaan'.
Deze man moet met terugwerkende kracht ontoerekeningsvatbaar worden verklaard.
Referendum? Ja, een met een voorgekookte uitslag
Op 25 juni 1997 vond er een referendum over de Noord-Zuid lijn plaats waarbij 65% van de
opgekomen kiezers zich ondanks een uiterste inspanning van het stadhuis tegen de lijn
uitsprak. Doordat de opkomstnorm niet werd gehaald, werd het raadsbesluit niet verworpen. Maar
waarom kwamen er te weinig Amsterdammers stemmen?
Met gemeenschapsgeld werd er door de gemeente een agressieve publiciteitscampagne gelanceerd in
aanloop tot dit referendum.
Zo zou de Noord-Zuid lijn een gunstig effect hebben op het aantal files in
de binnenstad.
Er zouden geen panden gesloopt hoeven te worden en technisch zou het plan
verantwoord zijn.
De werkgelegenheid zou toenemen en de regio worden ontsloten omdat naburige
gemeenten de lijn zouden doortrekken.
Het Rijk zou 95% van de alle budgetoverschrijdingen op zich nemen.
Later bleek dat al (!) deze beloftes en bespiegelingen loos waren maar toen was het referendum al
gehouden en de kogel door de duivelskerk. De politiek ontleend tot op de dag van vandaag de
legitimiteit van de besluitvorming aan dit referendum, ook al is er sprake van misleiding van
de burger geweest. Maar dat ziet de politiek natuurlijk anders.
De eerste schop in de grond
Het is onder bewind van Job Cohen en Geert Dales (wethouder financiën, en, u weet
het vast nog wel, de bestuursvoorzitter van In-Holland die moest vertrekken en nog even gauw twee ton
opstreek) dat er in 2002 een definitief 'go' komt.
Dales acht de 4% risico-inbouw, net als de critici, erg krap maar verdedigd toch met verve de
eerdere besluitvorming, dus ook de deal die in 1999 gesloten werd met het Rijk over de afkoop
van de risico's. Waarom Dales die 4% niet opkrikte is nooit duidelijk geworden.
Hij maakte daarna (voor het laatst nog op 22 februari 2009 op TV bij Buitenhof en een dag later
op de radio bij RTV Noord-Holland) de denkfout dat hij de verantwoording hiervoor op de raad
kon afschuiven. Dales stelt namelijk dat de aannemers bij een hogere risico-inbouw direct
hoger ingeschreven zouden hebben maar die slag was al gestreden.
Het paard van Troje werd door zijn zeer positieve kijk op dit project in feite triomfantelijk
binnengeloodsd.
Opmerkelijk is verder dat hij de 4% risico-inbouw vaak noemde als zijnde 'verantwoord maar
wellicht in de toekomst niet toereikend'. Dales verzekerde het project ook niet omdat hij de
premie te hoog vond. Dit en het verdedigen van de lage risico-inschatting en het postuum
akkoord gaan met de deal tussen Kohler en Netelenbos een paar jaar eerder over de risico-afkoop,
maken hem hoofdverantwoordelijke.
Hij beweerd achteraf (en letterlijk op 22-02-2009 nogmaals) echter dat wethouder Kohler juist
de grootste fout heeft gemaakt door in 1999 akkoord te gaan met de afkoopregeling, iets wat
Dales in 2002 dus niet veroordeelde.
Had hij dat maar gedaan dan was die ellendige rups er nooit gekomen.
Geert Dales dus hoofdverantwoordelijke
Alles bij elkaar opgeteld kun je concluderen dat Geert Dales vastgeplakt zat aan zijn raadszetel
en die als springplank naar Leeuwarden nodig had waarmee hij niet alleen zijn verantwoordelijkheid
ontliep maar tevens zijn principes opzij zette en daarmee de Amsterdammers opzadelde met een
megaschuld.
De bewoners aan de Vijzelgracht konden zijn bloed wel drinken. Een schuld die Dales bagatellisseerd
met aantoonbaar feitelijke onjuistheden. Door zijn toedoen is de overschrijding ruim 25%, Dales
was te gierig om een verzekeringspremie te betalen die 10% bedroeg.
Dales kijkt reikhalzend uit naar toekomstige enqeutes, zegt hij in 2009. Als hij de onzin volhoudt
heeft hij ook niets te vrezen want iemand die na jaren nog steeds niet door heeft dat hij een
blunder heeft begaan wordt ontoerekeningsvatbaar verklaart.
En ach, een burgemeester is immers maar een passant die vanaf de zijlijn toeschouwer is (woorden van
Job Cohen.)
Noord-Zuid lijn geblunder gaat maar door
Herrema (de wethouder dus die de verantwoording niet langer wilde dragen) schatte in dat het
niet willen verzekeren van het project door Dales na de blunder van Kohler in 1999 de
eerstvolgende grote misser kon gaan worden en herstelde dat door alsnog een verzekering
te sluiten.
De vraag doemt op of dit misschien de derde miskleun zal worden want verdien je die premie nog
wel terug? Wat speelt er namelijk nog meer? In ieder geval dat Herrema denkt dat het nog veel
duurder gaat worden, wat wist hij dat u en ik nog altijd niet weten?
Het gestuntel aan de Vijzelgracht door de aannemer kun je hem verwijten maar wat heb je als
middel? Pak je hem aan dan gaat hij failliet en ben je het voordeel (zo dat er al is) direct
weer kwijt aan een nieuwe aannemer die zich tweemaal achter de oren krabt en torenhoge 'mitsen
en maren' inbouwt. Ga je naar de verzekeraar dan laat die de aannemer 'ploffen'.
De verzekering is dus niets anders dan een lege huls waarvan alleen de verzekeraar beter wordt
want elk scenario is een zwarte bladzijde erbij in dit toch al niet zo rooskleurige verhaal.
Af (of om-) koping van klagers
De gemeente Amsterdam kiest er voor de bewoners aan de Vijzelgracht te verleiden met een som
geld door de woningen op te kopen, het merendeel vertrekt. Zo slaat de gemeente drie vliegen
in één klap:
de bewoners van de verzakte huizen kunnen geen 'last' meer veroorzaken
de gemeente hoeft niet op te draaien voor de te verwachten opknapkosten en
schadevergoedingen
men kan door-experimenteren en als de lijn straks klaar is de grond
verkopen aan een project-ontwikkelaar
Herrema lijkt een principeel man maar wat speelt hier werkelijk? Toen Herrema aantrad keeg hij
een dossier en een opdracht. De opdracht leek hem een uitdaging maar gaandeweg werd hem duidelijk
dat de onderbouwing gebaseerd was op satestokjes zoals Amsterdam op palen.
Beiden breken hem op. Hij ziet dat Amsterdam feitelijk en overdrachtelijk de metrolijn niet
kan dragen. De verzekering die hij sloot is waardeloos. Na Kohler en Dales is hij de derde
brokkenpiloot op een vlucht zonder eindbestemming. Het toestel stort straks neer en de zwarte
doos wordt nooit gevonden.
Het dossier rammelt aan alle kanten en bevat volgens Herrema teveel onzin. Zo noem je dat
natuurlijk niet, je zegt netjes dat je de nieuwe tegenvallers niet kan verkopen. Het moment
was gekomen waarop Herrema zelf geen schade wilde oplopen en stapte dus op.
Ik leef in de overtuiging dat hij veel wist, het meeste bevindt zich in een half afgebouwde
tunnel, diep onder de grond want het kan het daglicht niet verdragen.
Of Cohen aan de vernietigende conclusie die zonder twijfel getrokken gaat worden de enig juiste
consequentie zou verbinden viel bij deze 'praathuis inventor' niet in te schatten. Als opvolger
in 2001 van Schelto Patijn, die ten onrechte als een van de beste burgemeesters
van Amsterdam ooit wordt gezien, erft hij de doodzonde: liegen tegen de burgerij en het
bedriegen daarvan.
Cohen en Dales hebben aan het graf gestaan van dit debacle. Graf, omdat het referendum en de
risicoafkoop al een dermate grote smet op het project hadden geworpen dat zij niet anders konden
dan deze klucht met dramatische afloop loodsen naar een volgend slecht bedrijf.
Een toneelstuk waarbij de kijker betaalt aan de deur, voor het stuk en nog eens bij de uitgang.
Begroting Amsterdam ontoereikend
Alle risico's zijn door toenmalig Minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat eenzijdig
bij Amsterdam gelegd in ruil voor, omgerekend, 80 miljoen Euro. Daarmee werd de belofte
geschonden die voor het referendum werd gedaan dat het Rijk 95% van de kosten overschrijdingen
voor haar rekening zou nemen.
Tegenvallers zal Amsterdam dus zelf op moeten vangen. Oftewel, 800.000 Amsterdammers, waarvan
straks misschien wel 15% werkloos, zullen niet alleen de huidige 300 miljoen overschrijding maar
ook toekomstige tegenvallers (die Herrema ons al in het vooruitzicht stelde) op moeten
vangen, een schier onmogelijke zaak.
Voor diegenen onder ons die een beetje kunnen rekenen staat dat wel vast.
De begroting van Amsterdam moet dus op de schop, dat betekent dat tal van projecten niet
uitgevoerd kunnen worden en de lokale lasten explosief zullen stijgen. De parkeertarieven zullen wel
weer omhoog moeten en massa's ambtenaren kunnen eruit, stadsdelen worden misschien wel opgeheven
want er is niets meer te doen, alles gaat naar dat ene project.
De kloof tussen arm en rijk zal nog nadrukkelijker zichtbaar worden door bezuinigingen op
collectieve voorzieningen met verpaupering van wijken als gevolg. Buurten zullen steeds meer
aangewezen zijn op zichzelf.
Pleintjes en parkjes worden onderhouden door buurtbewoners. Ziet u het al voor u?
Amsterdam blut?
Amsterdam gaat dus failliet. Alleen de raad ziet dat anders. Die zullen ongetwijfeld weer tal
van commissies nodig hebben alvorens besloten wordt tot een diepgravend onderzoek. Als dat
maar goed afloopt want Amsterdam graaft wat af, alleen loopt het voor de burgerij zelden goed af. Die
mag opdraaien voor de rekening!
Verwijtbaarheid
Als er een onderzoek komt zal de schuldvraag onherroepelijk vast komen te staan. Ik baseer mij
op drie feiten:
1. de belofte voor het referendum van 25 juni 1997 dat het Rijk financieel bij
zou springen als er overschrijdingen
zouden komen werd voor een schijntje afgekocht nadat
het referendum had plaatsgevonden
2. op basis van eerdere ervaringen van Amsterdam (metro) en ervaringen bij de
aanleg van metrolijnen in het buitenland
kon Amsterdam weten dat de overschrijding niet zou
opwegen tegen de 80 miljoen euro van Netelenbos. En waarom
zou een regering geld geven
als het vaststaat dat de overschrijdingen binnen de perken blijven? Wat wist Netelenbos
wat blijkbaar niemand anders wist en in ieder geval niet
afdoende is onderzocht?
3. het reizigersvervoer zou moeten stijgen met ongekende percentages, al
zou het gebruik van de lijn significant zijn
dan nog zou dat ten koste gaan van andere vormen
van openbaar vervoer die bij de becijferingen bewust achterwege
zijn gelaten. Dat is terug te lezen in de stukken
en daarmee een vaststaand feit
Dit laatste punt behoeft nog een aanvulling. Op 10 maart 2009 loog burgemeester Job Cohen er
nog altijd vrolijk op los. Hij hield bij Pauw en Witteman vol dat de NZ lijn van enorme
economische betekenis zou zijn, letterlijk zei hij: "voor dat goeie openbaar vervoer heb je
die metro echt nodig, daar gaan straks, als dat allemaal klaar is, 200.000 mensen per dag
doorheen, en dat is wel, en en dat redt je niet op een andere manier".
Deze reizigersaantallen zijn gebaseerd op een NZ lijn die doorgetrokken zou zijn naar
Amstelveen, daar is al jaren geen sprake meer van.
Als ik miijzelf neem denk ik dat ik een goede 'gemiddelde' gebruiker zou zijn. Ik woon in
het Centrum van Amsterdam en kan nu met de auto naar Amsterdam Noord in 10 minuten en daar
goedkoop parkeren bij een van de grootste winkelcentra van Amsterdam. Neem ik de bus dan doe ik er
maximaal een kwartier over.
Naar Amstelveen is echter een ander verhaal. Parkeren is eenvoudig maar duur. Met de auto doe je
er langer over dan met de tram.
De aansluiting vanaf ons huis is prima maar dat zou in de oorspronkelijke plannen van de NZ lijn
anders zijn. Bovendien, als ik dus al gebruik zou maken van de NZ lijn om in Amstelveen te
komen zou dat in de plaats zijn gekomen van de prima tramverbinding die er nu ligt, met
tijdverlies, geen -winst.
Maar! Die lijn gaat straks helemaal niet naar Amstelveen. Ik blijf dus aangewezen op
de tram of de auto. Toch wordt ik door Cohen c.s. nog altijd meegenomen in de tellingen als
het om toekomstige gebruikers van de NZ-lijn gaat.
ABSURD! WAAR IS HET GEZOND VESRTAND!
De reden van deze opzettelijke miscalculatie is helder. Cohen heeft in 2001 met Dales
gelobbyed in Den Haag en gewapperd met cijfers die wel zeer optimistisch waren. Door deze misleiding
werden er meer kamerleden over de streep getrokken dus kwam de NZ lijn er.
Die dwaling moest Cohen dus in 2009 nog altijd volhouden. Inmiddels is Cohen weg, bijna gepensioneerd
want die rol in de kamer houdt hij hooguit tot de Provinciale Staten van 2011 vol, de
verkiezingsbederlaag die de PvdA dan gaat leiden zal hij aangrijpen om zichzelf te verlossen van
de dwangbuis waar hij in is gestopt.
De Amsterdammer zit met onbetaalde rekeningen.
De angst die mij bekruipt is dat de rijen zich al sluiten want alle politieke partijen die nu
(maar ook tussentijds) de lakens uitdelen in Amsterdam deelden destijds al de lakens met elkaar.
PvdA, VVD, Groenlinks en D'66!
De huidige regering (Rutten) heeft direct al gezegd dat Amsterdam geen cent meer krijgt.
Wat te doen?
De Noord-Zuid lijn moet een halt worden toegeroepen. Ik kom nog met een alternatief. De stad is
al jaren een chaos. Er is nooit rekening gehouden met slechtere tijden en we mogen toch wel
vaststellen dat we daarin verzeild zijn geraakt.
Dit is niet de schuld van de burgers ook al probeerde onze vorige grote roerganger Balkenende
ons ook dat nog in de schoenen te schuiven.
De hotels staan leeg, de wallen zijn omgetoverd tot 'low couture' gebied en roken mag op straat
maar verder nergens. Je loopt dus in een continue hashwalm, leuk voor de Chinezen en Amerikanen
die hier nog mondjesmaat komen.
De Engelsen gaan voor goedkope drank en vrouwen naar Oost-Europa waar nog gewoon gerookt wordt
in de kroegen. Die zien we dus nooit meer terug. De Duitsers hebben we jaren geleden al op de
kast gejaagd met de wielklem (lokale stadsbestuurders lezen geen Duitse kranten) en de
Nederlanders zelf, tja, die besteden hun vakantiegeld het liefst op een leefbaar plekje. Dan
heb je toch nog wat een paar weekjes per jaar, niet?
De Italianen en Spanjaarden resten ons maar die blijven straks ook weg als het idiote coffeeshop
beleid wordt doorgezet dat je een pasje nodig hebt voor een jointje.
Over de EU regelzucht en blindheid van oud-premier Balkenende c.s. heb ik het maar even niet.
De kortzichtigheid van de Amsterdamse raad en de magistrale (het moet gezegd) overredingskracht
van Cohen gaan Amsterdam de kop kosten.
Zo snel mogelijk dus een onderzoek en dan naar plan B wat eigenlijk altijd al
het hoofdplan had moeten zijn.
Vrije metrobaan en parkeergarages onder de grond in Amsterdam!
Het deel van de De Noord-Zuid lijn dat klaar is (veel stations namelijk ook al) operationeel
brengen en de aansluiting met het centrum boven de grond leggen via een vrije baan die alleen
op een paar kruispunten door een tunnel van vijf meter diepte gaat.
Zo zijn er ook meer haltes mogelijk. De huidige plannen voorzien in stations waar gemiddeld
meer dan een kilometer tussen zit. Dit betekent dus minimaal 500 meter lopen om op de plaats
van bestemming te komen als je eenmaal de Noord-Zuid lijn uitrolt. Een absurde afstand die
het gebruik van De Noord-Zuid lijn zal temperen.
De ruimte die her en der al is gegraven kan worden gebruikt voor het ondergronds parkeren van
fietsen en auto's. Het zal de stad een beter aanzicht geven en veel geld besparen, sterker
nog, het levert rendement op en de toeristen komen misschien weer terug.
Tot ver in de wereld is de 'bouwput Amsterdam' bekend. En nu gaan er al hordes trams over het
Damrak en Rokin, Amsterdammers weten toch al jaren niet beter.
Amsterdam opnieuw onder curatele van het Rijk
Op termijn is een ondergrondse Noord-Zuid lijn niet te betalen. Zeker niet als deze klaar is maar
het debacle zal zich al veel eerder openbaren als Amsterdam opnieuw door het rijk onder curatele
(artikel 12 gemeente) wordt gesteld want dat is een kwestie van tijd.
Op een begroting van nog geen zes miljard kun je je dit soort kapitale blunders niet veroorloven.
Amsterdammers weten met de Stopera en de metro al decennia dat Amsterdamse bestuurders niet
kunnen rekenen. Of toch wel? Misschien zijn het wel uitstekende rekenmeesters zoals Dales maar
weten ze dat als ze de waarheid hadden verteld bij de besluitvorming rond de Noord-Zuid lijn
die krankzinnige beslissing nooit genomen zou zijn.
De jeugd niet op laten draaien voor wanbeleid
Als het de politiek ernst is dat de jeugd niet mag opdraaien voor de schulden die eerdere
generaties maken (ik trek hier maar even een lijntje naar de staatsschuld die de regering niet
op willen laten lopen) zoekt men via een nieuw en eerlijk referendum steun bij de Amsterdamse
bevolking.
Hoe hoog het opkomstpercentage en de geldigheidscriteria van een volksraadpleging ook moge
worden, ik denk dat de Amsterdammers de irrationele beslissingen van megalomane geesten met
terugwerkende kracht een halt zullen toeroepen, mits ze niet weer misleid worden.
Stoppen betekent geen weggegooid geld zoals men wil doen geloven. Mijn oplossing is zeer goed
haalbaar en veel minder kostbaar.
Als de Amsterdamse politiek ballen heeft vraagt ze degenen (en hun kinderen) die dit allemaal
moeten betalen of ze dit wel willen, beter laat dan nooit.
Maar wel volledige openheid van zaken geven alstublieft.
Ik neem voor lief dat ik mijn leven lang in een bouwput zal leven maar scheep onze
nazaten niet op met een torenhoge schuld voor een lijn die gebouwd is op leugens en bedrog.
Dat loopt ooit eens verkeerd af.
Op 24 november werd er bekend gemaakt dat er weer een slordige 70 miljoen euro extra nodig is voor
het uitdiepen van de Vijzelgracht. Omgerekend is dat honderd euro per inwoner. Wanneer eindigt dit
drama!
DOWNLOAD BROCHURE TUNNELBOREN
Gerard van het Reve wordt op 14 december 1923 geboren in de Amsterdamse Van Hallstraat, als hij
later verhuisd naar België zal hij nooit meer terugkeren en daar ook overlijden op 8 april
2006.) Gerard is een broer van Karel van het Reve maar echt boteren doet het niet tussen
deze twee.
Gerard veranderd in 1973 zijn naam officieel ook in kortweg Gerard Reve. Samen met Harry
Mulisch (link) en Willem Frederik Hermans
wordt hij gerekend tot de grootste schrijvers van Nederland.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |