Amsterdamse grachten Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Vraag je een buitenlander waar Amsterdam bekend om is dan is dat tien tegen een de coffeeshops, een onderzoek dat ik regelmatig herhaal wijst dat ook telkens, weer uit.
Maar vraag je dat een Nederlander dan worden de grachten net zo vaak genoemd, en dan bedoel ik niet de Walletjes.

Amsterdamse grachten De Amsterdamse grachten (165) ontstonden aan het eind van de elfde eeuw toen er in de Amstel een eiland werd aangelegd door boeren en vissers die het in lager gelegen gebieden niet 'droog' hielden waardoor er aan alle kanten, als een soort rivier, water stroomde. Dat eiland werd in Noordelijke en Zuidelijke richting uitgebreid waardoor het Damrak (ooit: Ammerak) en het latere Rokin ontstond.

Stadsrechten Amsterdam 1275
In oktober 1275 werd Amsterdam tolvrij verklaard voor bewoners door graaf Floris de Vijfde. Omdat toen de naam Amsterdam (hoewel, zie de link) voor het eerst werd opgeschreven wordt het ontstaan van Amsterdam vaak aan deze datum opgehangen maar de stadsrechten dateren van zeker 25 jaar later en het ontstaan van de stad op zich van zeker 250 jaar eerder.
Velen denken dat pas rond 1270 de stad ontstond maar dat kan natuurlijk niet waar zijn.

Kijk je naar de eerste tekenen van het ontstaan van land dan gaan we nog verder terug.

Want de voorloper van Amsterdam als gebied ontstaat al aan het eind van de negende eeuw. Wat we nu Noord-Holland noemen was veen, moeras. Beetje bij beetje werd er grond gecreë, Aemestelle en Aemstelredam zijn eerdere benamingen van Amsterdam die erop duiden dat de Amstel en een dam het eerste begin vormden van wat later de hoofdstad van Nederland zou worden.

Amsterdam had oorspronkelijk meer grachten. Wist u dat bijvoorbeeld de Elandsgracht en de Rozengracht al lang geleden gedempt zijn?

Drooglegging
Maar u kent vast ook wel de Palmgracht, Lindengracht en Nieuwezijds Voorburgwal. Ook dat zijn ooit grachten geweest. Maar wat dacht u van het Damrak? Dat was ooit de haven van Amsterdam, er lagen drie bruggen over het water. Daar merk je nu weinig meer van. Het Damrak was de monding van de Amstel waar schepen het ruime sop kozen.

De hoofdgrachten van Amsterdam zijn nu de Singel, Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht, voorheen hoorde daar de Nieuwezijds Voorburgwal dus bij.

De grachten liggen als hoefijzers om het centrum een. Als je op de stad kijkt vanuit de lucht is goed te zien dat er een kern is waar huizen omheen zijn gebouwd en aan de achterkant van die huizen kwam een nieuwe gracht.
Op deze manier stroomde overtollig water de stad in maar er net zo snel weer uit via de andere kant. Zo konden alle huizen en bedrijven, die immers op elkaar gepakt waren, goed bevoorrraad worden.

Auto rukt op, water wordt teruggedrongen
De komst van de auto heeft een aantal grachten de das om gedaan. Er wordt wel eens beweerd dat hyhiëne een rol speelde maar ik kan dat moeilijk geloven omdat één gracht meer of minder toch echt niet het verschil kan maken tussen gezond en ongezond.

De functie van de grachten is veranderd, de Amsterdamse grachten maken deel uit van wat Amsterdam zo mooi maakt. Amsterdammers zijn trots op hun grachten. Toeristen vinden het maar wat prachtig met een rondvaartboot onder de bruggen, langs de hoertjes en door de haven te varen.
Tegenwoordig worden er ook vrachtboten gebruikt om bedrijven te bevoorraden, goed voorbeeld is de DHL boot om pakjes snel op hun plaats van bestemming te krijgen. Ook zijn er watertaxi's.

Amsterdam heeft overigens meer grachten dan Venetië!

Lees ook: AMSTERDAMSE GRACHTENGORDEL WERELDERFGOED

...en...

GRACHTENGORDEL AMSTERDAM


De grachtengordel is venster 12 van de Canon van Amsterdam.
   TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Paleis voor Volksvlijt

De Vereeniging voor Volksvlijt werd in 1852 opgericht door Samuel Sarphati, hij wilde dat er een permanent tentoonstellingsgebouw werd gebouwd.

In 1858 werd een aanvang gemaakt met de bouw van het Paleis voor Volksvlijt. Het zou zes jaar duren alvorens het imposante glazen gebouw met een gietijzeren frame helemaal af was. Bovenop het gebouw zat een koepel die ruim 60 meter hoog was.

>>> meer over het Paleis voor Volksvlijt...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2024 MokumsNL