Sluizen van Amsterdam Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


De Oranjesluizen in het IJ sluiten het binnen- en buiten-IJ van elkaar af om de waterhoogte in het Noordzeekanaal op peil te houden. Omdat de Noordzee zout water bevat, het Markeermeer en IJsselmeer zoet water en het Noordzeekanaal de directe verbinding tussen de zee en de meren is regelen de sluizen tevens dat er niet teveel zout water doorstroomt van de zee naar de meren.

De Oranjesluizen zijn een enorm project waar jaarlijks 115.000 schepen doorheen gaan. waaronder beroeps- en pleziervaart.
Er zijn drie sluizen, twee daarvan hebben openklappende deuren, de derde, de Prins Willem-Alexandersluis, Sluizen van Amsterdam heeft schuifdeuren. Langzaam verkeer kan het IJ oversteken via loopbrugen bovenop de sluizen die lopen van Schellingwoude tot het noordpunt van het Zeeburgereiland.
De eerste steen werd door Koning Willem III gelegd in 1870, de opening was op 18 maart 1872.

Sluiskolk
De ruimte tussen sluizen wordt de sluiskolk genoemd. Ik vermeld dit omdat er net zo vaak over sluiskolken als over sluizen wordt gesproken. Er is echter wel een fundamenteel verschil want een sluis kan ook uit meerdere sluiskolken bestaan maar daarover straks meer.

Noodzaak
Amsterdam was een haven maar lag niet aan zee, de vaarroute via Den Helder was al snel niet diep genoeg dus werd het Noordzeekanaal gegraven. Het indammen van het IJ was geen optie want dat stootte op veel verzet onder de Amsterdamse bevolking.
De Oranjesluizen waren onderdeel van de aanleg van het Noordzeekanaal, immers, anders zou de zee vrij spel hebben. Er wordt een enorme bouwput gegraven voor de Oranjesluizen waarin bijna 9.000 palen worden geslagen. Regelmatig stroomt er teveel zout water de bouwput binnen wat maar weer eens de noodzaak van een deugdelijke waterkering en -beheersing bewijst.

Meerledig doel
Zoals gezegd, waterbeheersing en zout water tegenhouden waren de noodzakelijke hoofddoelen maar de Oranjesluizen zorgen er tevens voor dat de Amsterdamse grachten schoon blijven want door het 'spuien' van de grachten stroomt het water sneller door.
Oranjesluizen Amsterdam De Oranjesluizen waren dus al in 1872 klaar. De Prins Willem Alexander Sluis was pas gereed in 1995, die was echter wel hard nodig omdat de twee bestaande sluizen te klein waren voor het grote aanbod aan schepen. Bovendien moesten pleziervaartuiten, chartervaartuigen en de beroepsvaart door dezelfde sluizen.

Het gehele complex werd in 2000 vernieuwd opgeleverd, de sluisdeuren zijn nu dubbelwandig en veel van de honderd jaar oude funceringspalen werden vervangen.

Dan nog over de sluiskolken en de capaciteit
Na het gereedkomen van de nieuwe sluis in 1995 zijn er in in totaal vier sluiskolken beschikbaar voor de scheepvaart. De afmetingen zijn: nieuwe sluiskolk 200x24 meter, de noorderkolk 60x14 meter, de middenkolk 81 x18 meter en de zuiderkolk 60x14 meter waarbij de noorder- en middenkolk één zijn.

Uit berekeningen van het Ministerie van Verkeer en Rijkswaterstaat blijkt dat rond 2013 de capaciteit van de sluizen alweer neipend zou kunnen worden. Of de crisis een remmend effect op de ontwikkeling heeft is niet bekend. Amsterdam en het Rijk staan dan opnieuw voor grote investeringen die Amsterdam niet kan dragen vanwege de crisis en de kosten voor de Noord-Zuidlijn.
De cijfers gaan uit van maximaal 115.000 schepen maar dat aantal is inmiddels al bereikt. Bovendien gingen de berekeningen niet uit van een aantal wel te verwachten ontwikkelingen. 'Te rooskleurig' dus, maar dat is ambtenaren eigen.
De renoveringen van 2000 waren nodig om de capactiteit met een normale expansie bij te kunnen houden dus dat was al wel ingecalculeerd bij de berekeningen.

Fietsroute Oranjesluizen
Bij mij kunt u een prachtige fietsroute opvragen maar u kunt ook op het web kijken, er is een pagina met schitterende foto's: Fietsen in Midden-Kennemerland.

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Brouwerijen in Amsterdam

In Spanje heeft Heineken geprobeerd Amstel aan de man te brengen onder een andere naam, daar is men van teruggekomen. Heineken is een wereldvermaard biertje maar Catalanen drinken liever Estrella of... ....een flesje Amstel!

Amstel is het op twee na meest gedronken biertje in Europa, marktleider is Heineken!

>>> ...Amsterdamse brouwerijen...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017 MokumsNL