Witkar Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Het was een vreemde gewaarwording toen ik een witte beschuitbus door mijn straat zag gaan. Een klein geruisloos wit karretje op drie wielen. Ik was nog maar een klein kereltje en ook al waren we in Witkar Amsterdam het beschermde buurtje in hartje centrum waar ik woonde wel wat gewend, dit was bijna buitenaards.
De witkar was in ons midden gedropt als vervanger van de auto. En, iedereen kon hem gebruiken, het was een soort van lidmaatschap met bruikleen.

Daarom ging het dus ook mis
De bedenker, Luud Schimmelpennink, zag vijf dingen over het hoofd. Je wilt soms meer meenemen dan één persoon en je wist nooit of je witkar er nog stond. Het belangrijkste was, je had er een rijbewijs voor nodig. Toen haakten velen af want de doelgroep was nu juist niet de doorsnee rijbewijsbezitter.
Het milieu was in die tijd niet echt iets waar de gemiddelde Amsterdammer zich druk om maakte, dit aspect zou hedentendaage wel meespelen. Maar niet onbelangrijk, na een half uur was de accu leeg dus als je dan niet in de buurt van een oplaadpunt was kon je duwen. Met de tegenwoordige capaciteit is dat probleem te tackelen.

Toch was de prijs ook een drempel. Je rekende af per minuut en dat kon aardig oplopen als je vast kwam te zitten en dat gebeurde nog wel eens binnen de grachtengordel. Luud begon zeer ambitieus. Ik herinner mij nog goed dat de krakers in onze buurt dolenthousiast waren. Met een oplaadpunt op de Nieuwmarkt werd het episch centrum gekozen van de doelgroep, alleen, het parkeren van je auto was in die tijd niet moeilijk dus moest je eigenlijk je auto de deur uit doen.
Het feit dat 'auto delen' nu zo'n succes is in Amsterdam bewijst dat Luud zijn tijd vooruit was, te ver vooruit. Wat ik als grootste obstakel zie is dat je geen boodschappen kunt gaan doen en al helemaal geen mensen mee kunt nemen in een witkar. Het zal dus nooit wat worden met dit soort initiatieven als deze beperkingen niet worden opgelost.

Schimmelpennink stelde eind zestiger jaren als gemeenteraadslid voor om witte fietsen te gaan exploiteren omdat daarmee de toenemende overlast van auto's kon worden tegengegaan. Zoals ik al zei, Luud Schimmelpennink je auto kon je makkelijk kwijt dus het hing van de gemeente af of de witkar de plaats van de auto ook maar een beetje kon innemen.
Eind zeventiger jaren voerde de gemeente een sleutelsysteem in om te kunnen parkeren. Buurtbewoners die lid werden kregen een sleutel waarmee je een beugel op een parkeerplek kon laten zakken. Maar ja, Amsterdammers neem je niet in de maling. De sleutel werd doorgekopieerd en omdat die paste op alle beugels kon iedereen weer parkeren.
En ach, als je met je auto tegen zo'n beugel aanreed was ie ook plat, dus na verloop van tijd waren alle parkeerplekken weer vrije parkeerplaatsen.

De gemeente had geen trek mee te werken met de Provo plannetjes want Provo stond voor veel raadsleden synoniem voor de kraakbeweging en daar had met behoorlijk wat mee te stellen in die tijd.

Kort hoogtepunt
De grootste successen had de witkar tussen 1974 en 1977 hoewel de club het tot 1986 heeft uitgehouden. In plaats van de 1000 exemplaren bleef de teller op 35 steken. De laatste heeft het uitgehouden tot 1988. Als je nu een witkar wilt bekijken moet je naar het museum. Hoewel, er rijdt er nog altijd een rond in de stad!

Nu wel succes!
Als je bekijkt waarom het destijds mis ging:
>>> parkeerprobleem is er nu wel, toen niet
>>> men is nu veel mlieubewuster
>>> er zijn grotere karretjes te bouwen zodat je ook wat kunt vervoeren
>>> je hebt een uniek sleutel dus je kar staat er nog als je de winkel uitkomt
>>> een rijbewijs is niet meer nodig
is de kans dat een witkarproject nu wel zou kunnen slagen groter.

Er zijn ook wel ontwikkelingen in die richting. Je ziet al veel electrische karretjes en de electirsche auto is er ook al. Nissan is een auto aan het maken die voortborduurd op de ideëen van Luud Schimmelpennink en zijn witkar.
Één ding is zeker, Luud was zijn tijd ver vooruit.

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Tante Betje, weinig Amsterdams aan

Tante Betje was een import Jordanese die weigerde haar Groningse tongval af te leren. Omdat zij een 'dame van stand' was die graag met de poten in de spreekwoordelijke Jordanese modder wilde staan werd zij door Jan met de pet net zo vaak bejubeld als beschimpt.

De middenstand zag haar graag komen. Zij woonde eerst in de Willemstraat maar toen dat pand gerestaureerd moest worden verruilde zij haar riante optrekje voor een bescheidener, maar niet minder opzienbarend stekkie in het Venetiaehofje.

>>> ...lees hier wie Tante Betje was...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2024 MokumsNL