CS Amsterdam, het stationseiland Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Het is op een gegeven moment tot de gemeente doorgedrongen dat je burgers goed, tijdig en positief moet informeren, zeker als er veel geld gemoeid is met controversiële projecten. Door de komst van de Noord-Zuidlijn zal de Amsterdammer de komende jaar fors moeten bezuinigen dus moet er ook iets fraais voor terugkomen. Een van de parels moet het Centraal Station worden.

Op 26 oktober 2011 is het zeven jaar geleden dat zo'n kwart miljoen reizigers dagelijks via de hoofdingang van het Centraal Station naar hun trein konden lopen. Een heugelijke dag dus dat de poorten (hoewel nog niet alle, twee van de vijf zijn nog niet klaar) vandaag (zie foto onder) weer open gaan.


Centraal Station
De bereikbaarheid van een stad is voor een groot deel afhankelijk van de infrasturctuur, daartoe behoren op de eerste plaats de aankomst- en vertrekpunten van bezoekers. Centraal Station Amsterdam
Nauw daarmee samen hangt de leefbaarheid en veiligheid van die 'stations' samen.

Voor het stationseiland (CS) is er in 1994 een stuurgroep opgericht door de gemeente Amsterdam die in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS en ProRail) de verbouwing van het stationseiland coördineert.

Uitgangspunten stuurgroep
>>> maximale bereikbaarheid binnen de omstandigheden
>>> zo min mogelijk hinder voor de gebruikers van het stationseiland
>>> efficiëncy bewaken en bevorderen

Gebruikers
Bij een Centraal Station denk je vaak aan treinen en dus aan treinreizigers maar het gebied rondom het CS van Amsterdam heeft veel meer gebruikers waar rekening mee gehouden moet worden.
>>> bussen en trams van GVB
>>> metro
>>> gebruikers van het openbaar vervoer
>>> horeca en winkels in het stationsgebouw
>>> horeca buiten, op de grond van het stationseiland
>>> taxi's
>>> fietsers en hun fietsen (stalling)
>>> een naastgelegen hotel
>>> rondvaartboten die steigers hebben aan het water dat grenst aan het stationseiland
>>> streekvervoer
>>> politie en beveiligingsdiensten
>>> bouwpersoneel
>>> autoverkeer dat via een belangrijke verkeersader voor het stationseiland langs moet
>>> aanvoer van bouwmaterialen
>>> omwonenden

Omwonenden
Deze laatst genoemde groep is een haast vergeten groep. Ze wonen immers aan de 'overkant' maar ervaren Prins Hendrikkade dagelijks en jarenlang de overlast van de aanleg van de Noordzuid-lijn en de herinrichting van het stationseiland.
Je moet je eens voorstellen hoe het is dat er dag in dag uit vlak voor je deur met zwaar materieel wordt gewerkt. En tot overmaat van ramp gaat dit rtegelmatig tot in de late avonduurtjes door. Hier speelt de stuurgroep een belangrijke rol.
Zij zijn voor alle partijen het directe aanspreekpunt.

Ik heb begrepen dat er ook daadwerkelijk actie wordt ondernomen als er klachten uit de omgeving komen dus dat is zeer positief. Dat je het niet iedereen naar de zin kan maken en dat het werk toch uitgevoerd moet worden beseft iedereen ook wel.

Website en Twitter
De stuurgroep zet zoveel mogelijk informatie online, daartoe is er een website, omdat ze de link telkens wijzigen plaats ik er geen directe link meer naar toe, zoek op 'stationseiland' binnen www.amsterdam.nl
Via Twitter (link) kun je vragen stellen.

Bewonersbrief
Een tien maal per jaar te verschijnen bewonersbrief informeert bewoners en ondernemers op en rond het stationseiland omtrent actuele werkzaamheden en evenementen.

PDF
Er is een: brochure, op weg naar naar de toekomst DOWNLOAD
en een plattegrond van het gebied DOWNLOAD

Geschiedenis
De eerste spoorlijn van Nederland liep van Amsterdam naar Haarlem en werd in 1839 in gebruik genomen. Al CS zoals het er in 1917 uitzag snel kwamen er meer spoorlijnen. De Nederlander trok er lustig op uit en ontdekte dat er meer bestond dan een Rotterdammer of Amsterdammer.

Weetje
Voordat de trein zijn intrede deed leefde men niet bij de klok maar bij de stand van de zon. Zo kon het gebeuren dat het in Hengelo later was dan in Amsterdam. De zon komt immers op in het oosten en zal daar dus eerder zijn hoogste stand bereiken.

De klokken van de kerken werden daar op afgestemd. Maar dat betekende nogal wat, de trein rijd weg om tien uur en komt aan om elf uur, Amsterdamse tijd, maar dan is het daar al tien over elf! Lastig, dus werd in 1909 de 'Amsterdamse tijd' aangeduid als standaardtijd van Nederland. Voor het eerst was het in Maastricht even laat als in Den Helder.

Overigens waren het de Duitsers die in 1940 in heel Europa de klokken gelijk liet zetten, Vanzelfsprekend deden de Engelsen daar niet aan mee. En dat is nog steeds zo!

Terug naar de geschiedenis
Voordat er in 1881 een aanvang werd genomen met het bouwen van een nieuw Centraal Station lag het aankomstpunt aan de achterkant van de Haarlemmerpoort. Er moest wel een eiland worden aangelegd aan het IJ om een nieuw station te kunnen bouwen, dichtbij de stadskern. Dit eiland was er niet 1-2-3 want een goede fundering was noodzakelijk. CS Amsterdam
Er werden ruim 9000 palen geheid om de bouwwerken een stevig fundament te geven. Met de uitvoering van het plan werd de binnenstad afgesloten van het IJ.

Op 15 oktober 1989 werd het nieuwe Centraal Station feestelijk in gebruik genomen.

De stad heeft veel te danken aan deze vondst want ook nu is er niets heerlijkers dan aankomen met de trein en dan zo hartje stad inrollen.
Een video 'vertelt' zoveel meer. Ga naar de video pagina van Mokums (link), daar zie je een video genaamd 'Centraal Station - Amsterdam' staan van Reno Raaijmakers.

De toekomst begint bij de IJhal
Het busstation aan de voorzijde van het stationsplein verhuist naar de achterzijde waar de bussen een eigen platform krijgen dat zich op dezelfde hoogte zal gaan bevinden als de treinperrons waardoor forensen direct over kunnen stappen.

De gehele begane grond wordt voetgangersgebied met winkels en horeca zodat er een gelegenheid is om te shoppen en ontspannen zonder dat je daarvoor het eiland af hoeft. De IJhal krijgt een moderne, 365 meter lange overdekte winkelpromenade tot aan het IJ. Onder de hal zullen de auto's gaan rijden die nu nog over een veel te smalle en te drukke weg achterlangs het station moeten.

Pontveren
Aan de achterzijde van het station bevinden zich nu een aantal veren die richting Amsterdam Noord gaan. Dat blijft zo. Ze zullen geïntegreerd worden in het voetgangersgebied met terrasjes en banken om heerlijk over het IJ weg te dromen.

De Cuypershal
Het Centraal Station is een fraai rijksmonument waar je van moet kunnen genieten, dat vinden de NS, ProRail en Amsterdam. Het restauratieplan voorziet er nu in dat de grandeur van weleer terugkomt. Vertrekkende treinen kun je straks vanuit de hal weer zien.
Rondom de hal in de passages worden de winkels gevestigd zodat de historie alle ruimte krijgt weer te herleven. Damrak

De hal wordt vernoemd naar Pierre Cuypers die voor Amsterdam in 1876 het Rijksmuseum ontwierp maar bijf jaar later ook het Centraal Station dat gebouwd werd tussen 1881 en 1889. De verwachting is dat er dagelijks 300.000 mensen op de een of andere manier gebruik zullen gaan maken van het Centraal Station.

Taxi's
De taxistandplaats verhuist mee naar de IJhal achter het eiland, of dat zo praktisch is mag betwijfeld worden want de trams blijven wel aan de voorkant, dat zal extra concurrentie met zich meebrengen want taxi's die je niet ziet worden ook niet genomen.
Tegelijkertijd kun je je afvragen of dat zo erg is want zelfs deze Amsterdammer is al eens afgezet door een Marokkaanse taxichauffeur die voor 900 meter 15 euro vroeg, het stond op de meter dus ik heb betaald. Als hij er gelukkig mee is, ik word er alleen maar wat selectiever door.

Prins Hendrikkade
Er komen nieuwe wegen en bruggen. Het verkeer zal danig ontlast worden omdat dat naar de achterzijde van het CS zal worden geleid, richting de tunnel onder de IJhal.

Damrak
Op de foto hiernaast zie je het Damrak vanaf de Dam, achter zie je het Centraal Station.

De loper van Amsterdam wordt uitgerold als je het stationseiland afkomt maar om naar de metro of het Damrak te komen is niet van enig gevaar onbloot. Vaak versperren trams de doorgang. Ik begrijp ook niet waarom er drie trams tegelijk weggaan. Als je naar de Munt wil kun je meerdere trams nemen maar vaak staan ze allemaal tegelijk te wachten bij het stoplicht op CS maar ook op de Dam geeft het opstoppingen.
Erg irritant als je drie of meer trams ziet maar er niet in kunt.

Tweede voorkant
De achterkant van het station aan de IJzijde wordt als het ware ook een voorkant, met een eigen aankomst- en vertrekhal, busstation en een grote boulevard met steigers en terrasjes aan het IJ. Het wordt een echt voetgangersdomein.

Uiteindelijk zal het gebied rond het stationeiland weer de glorie uitstralen zoals we die nu al lang moeten missen maar de vooruitgang hou je niet tegen. Het stationsplein als echt plein met kades en een chique entree naar de binnenstad.
Een mooi vooruitzicht!

Hieronder nog een mooie prent die ik van Klaas kreeg


BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Amsterdamse maaltijd: cement

Wat er bij Jeroen thuis op tafel werd gezet moest vooral voedzaam zijn, stevige kost dus. Een van de dingen die ik erg lekker, maar ook zeer zwaar vond, was cement. Ik heb het recept nog want Jopie was van jongs af aan al gek op koken.

Eventueel laat je dit geheel vergezeld gaan met een Mokumse bal gehakt (link.)

>>> ...Cement dat eetbaar is...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017 MokumsNL