Bijlmer: Amsterdam Zuid-Oost Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


De Bijlmermeer is een woonwijk ten zuidoosten van Amsterdam, de naam Bijlmer wordt geassocieerd met teveel negatieve gebeurtenissen waardoor men hoofdzakelijk nog spreekt van Zuid-Oost, Amsterdammers noemen Zuid-Oost nog meestal gewoon Bijlmer.

Bijlmer is een afkorting van Bijlmermeer, een gebied dat model moest staan voor het 'nieuwe' wonen, Bijlmer hoge flats met tien verdiepingen met daartussen veel gelegenheid tot recreatie door de aanleg van plantsoenen.

Een wijk valt en staat echter met het gebruik door haar bewoners. De sociale en culturele samenstelling van de Bijlmer was totaal verkeerd waardoor criminaliteit ruim baan kreeg. De grote flats werden niet betrokken door de Nederlandse gezinnen zodat er een gezonde smeltkroes zou ontstaan, dat kwam mede doordat er nieuwe wijken ontstonden in Weesp, Abcoude, Hoofddorp, Haarlemmermeer, Driemond, Gein en iets verder, Almere,
Tegen de eengezinswoningen voor dezelfde kosten kon de Bijlmermeer niet op.

Omdat er toch verhuurd moest worden zagen grote groepen uit lagere sociale klassen hun kans schoon een ruime woning te betrekken. Omdat er bij onvoldoende financiële draagkracht door de overheid voorzien werd in een vangnet (huursubsidie) ontstond er ongewild en onbedoeld een migrantenwijk.
Vooral veel Surinamers weken uit naar de Bijlmer vanwege de lage kosten, de grote woningen en het saamhorigheidsaspect. Suriname had bovendien te kampen met de naweeën van de uitgeroepen onafhankelijkheid.

Niet voor iedereen was er werk waardoor het aantal overlast gevende jongeren en drugsgebruikers in rap tempo toenam. Omdat er bij de inrichting van de Bijlmer gedacht werd dat wonen en ontspannen bij elkaar hoorden, maar dat werken niet thuis hoorde in deze wijk, ontstond er een getto-achtig gebied waar het tijdens de nachtelijke uren slecht toeven was.

De bouw startte in 1966, de eerste woning was in 1968 klaar maar de metro liet nog tien jaar op zich wachten, een fout die later nog eens gemaakt zou worden met de aanleg van IJburg. In 1975 verloederde dit stadsdeel al dusdanig dat met de komst van de metro de criminaliteit alleen maar geëxporteerd werd naar andere stadsdelen.

Inmiddels wonen er dermate veel illegalen en nationaliteiten in de Bijlmer dat de gemeente nauwelijks nog zicht heeft op wat er gebeurt. Wel zijn er een aantal flats gesloopt om plaats te maken voor laagbouw en meer levendigheid maar dezelfde bewoners zijn er nog.
Huurhuizen maken steeds vaker plaats voor koopwoningen, maar daar zit natuurlijk een stop aan omdat niet iedereen een koophuis kan betalen.

Openbaar vervoer
De verbindingen zijn uitstekend, er lopen twee metrolijnen en de trein komt op vier stations. Ook Amsterdam ARENA zijn er goede busverbindingen. De toegangswegen tot de A9 zijn talrijk. Met de komst van de ARENA, de ARENA boulevard en enkele grootwinkelbedrijven zoals Mediamarkt is de Bijlmer zeer zeker opgeknapt maar er blijft toch een minpuntje.

De samenstelling (ook van het winkelend publiek) van de sociale klassen is fors anders dan in andere stadsdelen en 's avonds komt er niemand. Alleen als er een evenement is; Ajax speelt of er is een concert, dan nemen Amsterdammers de metro maar na afloop stroomt dat gelijk weer de andere kant op.

Bijlmerramp
Wat velen zich nog zullen herinneren is de Bijlmerramp van 1992. Op 4 oktober van dat jaar vloog een Israëlisch vrachtvliegtuig een flat binnen.

Veertig bewoners kwamen om het leven, ook de bemanning van het vliegtuig kwam om. Ook zat er iemand in het vliegtuig die er feitelijk niet in hoorde, een medewerkster van El Al die ging trouwen. Later werd er vastgesteld dat de hitte zo intens geweest moet zijn dat het zeer wel mogelijk is dat ook botten zijn verbrand.

Omdat het al bekend was dat veel flats meer bewoners hadden dan er officieel geregistreerd waren is men er van uitgegaan dat er veel meer slachtoffers zijn gevallen. Onder andere de Ghanese gemeenschap bevestigde dat ze meer mensen misten dan er officieel vast stond. Schattingen gaan uit van rond de 200 doden, bovenop de 43 geïdentificeerden.

El Al
Het vliegtuig was van de Israëlische maatschappij El Al. Later zou bekend worden dat El Al een eigen hangar heeft op Schiphol waar ze zonder veel moeite naar toe konden vliegen om ladingen af te leveren en op te halen.
De lading van het gecrashte toestel zou gevaarlijke stoffen hebben bevat, wat de extreem hoge meldingen van ziekte zou kunnen verklaren onder mensen die ten tijd van de ramp aanwezig waren. El Al, de Nederlandse regering, de gemeente Amsterdam en een parlementaire enquete kunnen tot op de dag van vandaag geen uitsluitsel geven over wat er precies in het vliegtuig zat.

Wonderlijk is bovendien dat de douane de lading nooit gezien heeft maar er wel een invoervergunning voor had afgegeven. Dat scheen vaker te gebeuren, de Israeliërs kunnen een potje breken blijkbaar.

De crash van de Boeing 747
Door het afbreken van een borgpen brak een motor af, dat verzoorzaakte dermate veel schade aan een tweede motor dat ook die uitviel. Mensen hebben de twee motoren in het Gooimeer zien storten. Achteraf wordt beweerd dat de motor al scheef hing voordat het toestel vertrok en dat er olie uit het vliegtuig lekte. Daar is fotomateriaal van.
Minister Jorritsma deed dit af als dat het normaal was dat door een schommeling een motor wel eens een beetje scheef kan komen te hangen. Luuchtvaartdeskundigen deden dit al rap af als 'onzin'.

Na het verliezen van twee motoren dacht de luchtverkeersleiding dat de twee motoren waren uitgevallen maar de bemanning bedoelde letterlijk weggevallen. Hierdoor nam de luchtverkeersleiding een beslissing die later desastreuse gevolgen zou hebben met de bekende afloop.
Maar de lucthverkeersleiding zou nog een cruciale fout hebben gemaakt. Vallende motoren worden door een radar opgemerkt, ook dat deed Jorritsma af als 'alleen objecten met een zender worden door radars gezien'. Onzin natuurlijk want dat zou betekenen dat kwaadwillenden de zender weglaten uit een vliegtuig om zo onopgemerkt een luchtruim te kunnen betreden.
Maar wetenschappelijk wordt ook dit door Jorritsma gemaakte punt ondergraven. Grote voorwerpen worden wel degelijk door een radar gezien. De luchtverkeersleiding heeft simpelweg zitten slapen.

Mannen in witte pakken
Daags na de ramp hebben meerdere mensen onderzoekers aan het werk gezien. Het vreemde is is dat het Bijlmerramp gebied afgesloten was maar dat achteraf niemand kan zeggen aan wie toestemming is gegeven voor een onderzoek ter plaatse. Wel is er geconstateerd dat er dingen mee zijn genomen.
Er zijn meerdere versies die uiteraard uit de grote duim kunnen komen van een onderzoeksjournalist maar vast staat dat er slechts twee medewerkers van de GG&GD aanwezig zijn geweest terwijl er rond de twintig zijn geteld door diverse mensen.

De oorzaak van de ramp is complex maar het draait om een pen die de motor verankeren moet, die pen zou afgebroken zijn maar dan had de motor niet scheef hebben kunnen hangen. Vermoed zou kunnen worden dat het euvel niet verholpen is en dat dat aan het licht zou komen als de pen niet zou zijn gevonden. De staat van de pen zou dan ook meer duidelijkheid moeten brengen.

Het materiaal van de pen is dusdanig hard dat de pen niet kan buigen, hij zou dan breken. Wel kan er een haarscheur in zitten maar dan doet hij nog wel zijn werk.
Het vinden van een gebroken pen was dus essentieel. Alle brokstukken waren naar een afgesloten loods gebracht waar gezocht werd naar onderdelen, een gebroken pen werd uiteindelijk gevonden.

Twee zwarte dozen, een is weg, de ander deels kapot
Een zwarte doos moet na een crash duidelijk maken wat er zich tijdens de laatste minuten heeft afgespeeld. Er is slechts één zwarte doos gevonden en de andere moest naar Washington worden gestuurd voor nader onderzoek omdat uitgerekend de laatst minuten niet hoorbaar waren.
Het toestel was vlak voor de crash dus geland op Schiphol, afkomstig uit New York. Daar zou het chenische middelen hebben geladen. Of die nog in het toestel zaten toen het weer van Schiphol vertrok is onduidelijk.

Omdat er teveel niet is opgehelderd blijft de Bijlmerramp tot op de dag van vandaag voor speculaties zorgen en houdt het binnen de Ghanese en Surinaamse gemeenschap de gemoederen nog bezig.
Een goed verhaal staat HIER

Bijlmerbajes
De Bijlmerbajes is een gevangenis die ook niet echt bijdraagt aan een positief beeld van de Bijlmerbajes Bijlmermeer.

De zes met elkaar verbonden gebouwen zijn in 1978 geopend. Door de hoogte van de gebouwen, de inrichting van het terrein er omheen en het onbreekbare glas waren tralies voor de ramen niet nodig, dacht men. Toen een gevangene het lukte het glas toch te breken werden er alsnog tralies geplaatst.

De realisering van een nieuwe gevangenis is in een vergevorderd stadium, wat er dan met de Bijlmerbajes gebeurt is niet zeker, ik zou zeggen, studentenflats. Maar een project-ontwikkelaar zal er ongetwijfeld andere plannen voor weten.

De Bijlmermeer is venster 46 van de Canon van Amsterdam.
   TERUG NAAR DE CANON OP MOKUMS

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Queensday | Koninginnedag

Wat voor Barcelona Merce is is voor Amsterdam Koninginnedag, en natuurlijk, ieder land en iedere stad heeft zo zijn tradities maar als ik in het buitenland kom heeft iedereen het toch altijd over die bootjes in de grachten.

Koninginnedag is een nationaal feest maar zoals het in Amsterdam gevierd wordt is toch ieder jaar weer heel bijzonder en het oefent een enorme aantrekkingskracht uit op tienduizenden mensen van over de gehele wereld.

>>> Koninginnedag

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017 MokumsNL