Noord-Zuid lijn Amsterdam (metro) Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


De vooruitgang kun je niet tegenhouden, Mokums is dan ook geen tegenstander van de NZ-lijn, je kunt ook niet eeuwig over de wijze van besluitvorming blijven Vondst NZ-lijn, onderkaak aapje zeuren, gedane zaken nemen geen keer en eerlijk is eerlijk, als de NZ-lijn eenmaal daar is zal dit een 'massive' uitstraling naar het buitenland hebben. Amsterdam is enorm in ontwikkeling, eigenlijk gaat het nog niet eens snel genoeg.

>>> Onderkaak van een aapje, waarschijnlijk uit de tijd van de VOC >>>

"We liggen goed op schema en zijn ervan overtuigd dat de eerste metro uiterlijk oktober 2017 gaat rijden, misschien wel eerder, maar we beloven niets. Er wordt 24 uur per etmaal hard gewerkt en het zwaarste werk is achter de rug", aldus Duco Vaillant, coördinator van het kennisweb rondom de Noord-Zuidlijn, met wie ik woensdag 9 januari 2013 een afspraak had.

Bezoek zelf de NZ-lijn aan het Rokin

Van dinsdag tot en met zondag kun je afdalen naar de NZ-lijn. Aan het Rokin, net even voorbij de halte Rokin als je vanaf de Munt komt, is een kijkpunt. Als je meer informatie over de NZ-lijn wilt kun je een bezoek aan het informatiecentrum brengen op het Centraal Station of bel: 020 - 344 50 70. Daar kun je ook een afspraak maken om een film te bekijken en af te dalen in het hoofdstation.

De Kathedraal
Het station aan het Stationspein wordt door de bouwers 'de Kathedraal' genoemd, de reden laat zich raden zodra afdaalt, ik deed dat zondag 13 januari 2013 en natuurlijk is er nog niets af maar de contouren van een imposant metrostation onder de grond wordt goed zichtbaar. Hieronder enkele foto's.










'Coole' stad
Anno 2013 is Amsterdam een van de drukst bezochte steden ter wereld, als je afgaat op het aantal inwoners in ieder geval, en toch noemt zelfs EU topman Baroso Amsterdam de 'coolste' stad die hij kent. Ik herken dat zo. Als ik door de stad loop is de NZ-lijn alom aanwezig, en dat zou dus eigenlijk niet zo moeten zijn want de NZ-lijn is een metro, maar toch went dat, al die obstakels.
Verkeersgevaarlijke situaties worden met gemak overwonnen en even een straatje omlopen omdat de boel open ligt is bijna de normaalste zaak van de wereld geworden. Zeker, ergernissen horen er ook bij maar je ziet toch ook wel wat ontstaan hoor.

De boor

Of liever gezegd, de boren. Aanvankelijk waren het er twee, maar toen kwam er in de Vijzelstraat een kink in de kabel, het boren moest worden stilgelegd want binnen korte tijd verzakten de huizen daar. Vervolgens werden er twee nieuwe boren besteld om van de andere kant verdre te gaan, er werd naar het Beschermheilige Noord-Zuidlijn punt geboord waar men gebleven was, zo ging er geen kostbare tijd verloren.

De boren hebben vrouwennamen, eerst waren daar Gravin en Noortje, door de Vijzelgrachtproblemen kwamen Molly en Victoria het boorteam versterken. Nog voor de winter van 2012/ 2013 werd het sein 'boorwerk klaar' gegeven. De 'trein' achter de boren zijn ontmanteld, de boorkoppen zelf volgen snel, eindbestemming: hoogovens IJMuiden. Wie weet zet je in de toekomst je fiets op slot met oud ijzer van Molly.

De tunnelboormachines zijn ieder 83 meter lang en hebben een doorsnede van bijna zeven meter, ze wegen per stuk 870.000 kilo. Achter de boorkop bevindt zich een 'trein' van zes wagons. Hieronder een filmpje uit de expositieruimte van een van de boren, om je een idee te geven van de imposantheid van een boor.
De gehele boormachine bestaat uit een boorschild aan de voorkant, het graafwiel en de volgwagens. Op deze volgwagens staan onder andere pompen en transformators. Ook is er een kantine!

Feiten en cijfers van de boren
Diameter 6,88 meter
Lengte 83 meter
Gewicht 870 ton per machine
2400 kW vermogen
De eerste tunnelboomachine is te herkennen aan de blauwe graaftanden en heet Gravin
Tunnelboormachine nummer twee heeft rode graaftanden en heet Noortje
De derde tunnelboormachine heeft een geheel blauw graafwiel en heet Molly
Victoria, de vierde en laatste tunnelboormachine heeft een geheel rood graafwiel
Één geboorde tunnel is 3,1 kilometer lang. In totaal is er 6,2 kilometer geboord
Per dienst zijn er circa 25 mensen aan het werk in de boormachine en op het werkterrein


Sint Barbara
Wat deze heilige met de NZ-lijn te maken heeft kun je zo bedenken, zeker als je weet dat veel werkers aan de lijn een mijnwerkers-verleden hebben en uit Zuid-Duitsland komen. Of je nu gelovig bent of niet, arbeiders die onder de grong werken doen dat pas als de boor gezegend is en er een kappeletje is ingericht. Velen slaan een kruisje, iedere dag.
Voordat de tunnelboormachines ook maar éé groeven in de Amsterdamse grond, werden ze ingezegend door een priester.

Barbara zou zijn opgesloten in een kelder om haar geloof af te zweren, dat deed zij echter niet en overleefde. De mijnwerkers en dus ook de aanleggers van de NZ-lijn zien in haar de beschermheilige. En tot nu toe heeft het gewerkt want er is nog geen ongeluk gebeurd.

Ziek? Naar huis!
In de catacomben van de NZ-lijn is het koud en de luchtdruk is anders, werken met een griepje onder de leden is dan extra ongezond maar de kans op besmetting van collega's is ook groot. Iemand die verkouden wordt moet naar huis, als je meer niest dan normaal kun je ook inrukken. Er wordt nauwlettend op toegezien dat er niemand ziek op het werk verschijnt.

Bijenkorf, angsten terecht, maar ongegrond
Hoewel de Bijenkorf terechte zorgen had bleken die achteraf niet terecht. Uit voorzorg is de grond onder het gebouw verstevigt en zijn er stutpalen aangebracht (zo noem ik die maar om je de technische specificaties te besparen), waardoor het gehele gebouw twee milimeter omhoog kwam. De verwachting was dat tijdens het boren het gebouw tussen de twee en vier milimeter zou indalen, omdat twee milimeter aanvaardbaar is stutte men dus het gebouw en 'duwde' men het als ware omhoog, maar het daalde dus niet tijdens het boren.
Dus, u bevindt zich op 'hoger' niveau want de Bijenkorff is door de aanleg van de NZ-lijn niet gezakt maar twee milimeter gestegen.

Stations
Noord
Noorderpark
Centraal Station
Rokin
Vijzelgracht
De Pijp
Europaplein
Station Zuid


Nieuwe wagons
De huidige metrostellen zijn op, die worden naar het grof vuil gebracht met dank voor bewezen diensten. Er komen nieuwe wagons waarin je van voor naar achteren kunt doorlopen, ook zijn ze tien centimeter hoger dan de huidige metrostellen.

Oudste opgraving

Het is jammer dat er van het Damrak nauwelijks iets bewaard is, de boren hebben daar vernietigend werk gedaan maar toen de stadsarcheoloog eenmaal de stad had overuigd van het onderzoeken van de grond voordat graafmachines tekeer gingen heeft zijn vruchten afgeworpen. Het oudste voorwerp dat is gevonden dateert van 2500 voor Christus. We weten dus zeker dat er 4500 jaar geleden al mensen leefden waar wij nu dagelijks vertoeven.

Lees ook: Jerzy Gawronksi, stadsarcheoloog

...in de metro...


...er wordt in de stad aangegeven waar de metrolijn zich onder de grond bevindt...


...ingang (tijdelijk overigens) van de metro aan het Stationsplein




...het kijkpunt aan het Rokin waar je zes dagen per week naar beneden kan...










....ingand metro Nieuwmarkt...


...hoek Ferdinand Bolstraat Albert Cuypstraat...


...roltrap metro Waterlooplein...








...filmpje uitkijkpunt Rokin...

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

'T SCHAEP IN MOKUM

Het avontuur in Spanje zit erop, we schrijven enkele jaren later in de tijd, we zijn weer terug in Mokum, de Jordaan. Wellicht herinner je je nog dat 'Opoe', gespeeld door Carry Tefsen, op het eind van de vorige serie kwam te overlijden maar niet getreurd, ze is op miraculeuze wijze uit de as herrezen.

De jaren 80, de Kroning van Beatrix, de krakersrellen vanwege de aanleg van de metro en de niet te stuiten opkomst van het softdrugstoerisme komen allemaal voorbij, de personnages blijven echte Jordaners, de liedjes zijn weer eigentijds, zo zingt Georgina Verbaan een Nederlandse vertolking van een lied van Cyndi Lauper, je weet niet wat je ziet en hoort, zo leuk als ze dit doet.

>>> 'T SCHAEP

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017 MokumsNL