De entree van de stad Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Ik kan het mij allemaal goed indenken want u weet, Jopie is een positiefdenkend mens en in alle oprechtheid geloof ik dat ook het Damrak er straks als een juweeltje bij zal liggen.
Mij heeft het jaren verbaasd dat buitenlanders die de moeite namen onze mooie stad te bezoeken direct geconfronteerd worden met hangplekken van kleine crimineeltjes (de liften van het Centraal Station stonden lang bekend als berovingsplek nummer één), verkeersgevaarlijke situaties (oversteekplaats voor het Victoria hotel), drugsgerelateerde horeca (coffeeshops), irritante reataurateurs (ze meppen aan het Damrak nog net niet de klanten naar binnen) en louche hotels waar de prijs van een kamer afhankelijk was van het weer, de dag van de week, de bui van de receptionist en of de klant een leren of plastic tas bij zich had.



Komt tijd komt raad

Heb je hem weer, ik hoor het je al denken, maar mijn oma had toch echt altijd gelijk, naarmate dat de tijd voortschrijdt komt het besef dat het anders moet, anders kan en anders zal. De dubieuze hoteleigenaren worden uitgekocht en politie-agenten in burger doen vaker een ronde op het Damrak en de liften van het CS worden voortaan goed in de gaten gehouden. Wie er niet hoort of zich verdacht of te lang ophoudt in de hallen worden aangesproken en verzocht weg te gaan.

Het Damrak is de entree voor toeristen, of je nu per vliegtuig, bus of trein de stad bezoekt, in negen van de tien keer is het Damrak de eerste straat die men ziet dus de eerste indruk is gelijk gewekt. Dat veel toeristen naar Amsterdam komen voor de seks en de drugs is zeker waar, maar dat komt ook doordat de stad te lang het beeld heeft laten voortbestaan dat het in de hoofdstad van Nederland een paradijs is voor drugstoeristen, seksfanaten en backpackers.
Kortom: dat 'cheapie' beeld hebben we zelf veroorzaakt en te lang in stand gehouden. Daar komt dus verandering in. Over de geschiedenis van het Damrak vertel ik later meer, eerst maar wat foto's.

De VVV
Gelijk maar een weetje. Alleen in Amsterdam heet de VVV NIET de VVV, zeker, het staat op de kantoren, maar officieel heet het ATCB, Amsterdam Toerisme en Congres Bureau. Als je het Centraal Station uitloopt zie je al direct de VVV, ik hoop dat het dan wat minder mistig is voor je.



Het volgende punt is het Victoriahotel, daar loop je op af, maar pas op met oversteken want dat is niet overal even makkelijk en als je niet zo snel ter been bent zelfs gevaarlijk. Maar eenmaal op het Damrak aanbelandt heeft de voetganger ruim baan.



Aan de linkerkant zie je de rondvaartboten, het eerste gebouw dat je aan die kant tegenkomt is de Beurs van Berlage (link.)



Herkomst benaming Damrak

Amsterdam lag ooit aan zee, de Zuiderzee, met het afsluiten van deze zee door de afsluitdijk (origineel gevonden trouwens) lag Amsterdam ineens aan een meer van waaruit varen op zee niet meer mogelijk was, daar was al een oplossing voor richting het noorden van Boord-Holland, maar uiteindelijk is het het Noordzeekanaal dat Amsterdam verbindt met open water, de Noordzee.

Vroeger was dat dus anders. Amsterdam ontstond doordat vissers in een bocht van de Amstel op een klein eilandje gingen wonen waarna de stad zich enorm uitbreidde. Tussen de Munt en de Dam loopt het Rokin (link), het laatste deel waar ooit de Amstel in zee uitkwam is het Damrak, het deel dus tussen de Dam en het huidige Stationsplein.
Een rak was een recht stuk water, dat geldt dus voor het Rokin en het Damrak. Dat verklaart gelijk waarom de entree van de stad het Damrak heet. Mooi om te zien hoe het Damrak in razend tempo aan het veranderen is. De NZ-lijn is gegraven en er heeft nagenoeg geen huis voor hoeven wijken. Nu kan de infrastructuur bovengronds hersteld en verbeterd worden.

Een doorn in het oog van velen zijn de enorme aantallen touringcars die midden in de stad hun passagiers uitladen. Stewards sturen de bussen snel weg, maar wat heeft dat voor zin als er dertig seconden later weer een nieuwe lading Japanners of Schotten wordt afgeleverd. Daar moet iets op verzonnen worden, ik heb daar wel zo mijn ideëen over, maar ik laat dat graag aan de hoge heren over.
De oversteekplaatsen zijn levensgevaarlijk. Rond het Stationsplein is het een komen en gaan van verkeer dat de stad in of uit wil, taxi's en niet in de laatste plaats het openbaar vervoer. Je ontkomt daar natuurlijk niet aan maar het reguliere verkeer zou beter achter het CS omgeleid kunnen worden, taxi's gemaximeerd en betere oversteekplaatsen. Voor het Victoria Hotel komen de fietsers van twee kanten, dat went nooit, zeker voor toeristen niet.

Maar zoals gezegd, als je eenmaal op het Damrak bent aanbeland dan heb je ook wat. Er is veel meer plek voor voetgangers en wellicht zullen er met de komst van de NZ-lijn in 2017 ook wel wat minder trams langsrazen want soms staat er me daar een stoet aan ijzer. Hieronder tref je een aantal foto's aan, dat zullen er steeds meer worden naarmate de werkzaamheden vorderen en het Damrak ook echt een entree wordt waarvan ze tot over de grenzen zeggen: "nou, nou".



































































Als je eenmaal aan het eind van het Damrak bent aanbeland sta je op de Dam.



BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Sluiktaal

De laatste tijd zie ik steeds meer programma's waarin 'nepamsterdammers' worden opgevoerd en dan dan doel ik op het overdreven aanzetten van plat Amsterdams, maar daarin schiet men dus altijd door tenzij je er een echte Mokummer neerzet. Ik weet ook wel hoe dit komt. Het plat Amsterdams heeft zich door de eeuwen heen gevormd maar de basis is ook een totaal andere dan bijvoorbeeld plat Utrechts, Haag of Rotterdams. Zelfs de dialecten in andere delen van ons land hebben zich op een totaal andere manier ontwikkeld.

Amsterdam is en was een smeltkroes, de tolerantie die je vandaag de dag nog altijd ervaart in Amsterdam (sommigen willen ons doen geloven dat dat anders is) is gestoeld op het rijke verleden waarin er voor iedereen plaats was.

>>> ...lees meer over sluiktaal...

in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017 MokumsNL