De Zuiderzee was ooit een zeer groot nmeer dat direct in verbinding stond met de zee, in feite
lag Nederland dus aan twee kanten aan zee.
In 1932 werd de aanleg van de afsluitdijk afgerond waardoor er een groot binnenmeer ontstond. Nederland
lag aan de Noordzee dus wat was er logischer dan dit de Zuiderzee te noemen? Het gedeelte van de
vroegere Zuiderzee achter de afsluitdijk heet nu de Waddenzee.
Het IJsselmeer is in feite een bassin waarin water wordt opgevangen van de Rijn, de Vecht, het
Veluwemeer en het Markermeer (link.) Dit overtollige water wordt
afgevoerd naar de Waddenzee door twee enorme sluizen in de afsluitdijk.
De afsluitdijk voorkomt enerzijds dat de meren zout water binnen krijgen maar dus ook dat er getijden
zijn. Zodra het water in het IJsselmeer door een overmatige toestroom vanuit de rivieren hoger staat
dan het peil in de Waddenzee wordt dit door de sluizen gespoten. Dit wordt ook wel spuien genoemd.
Spuien
Het wegspuiten van water door de sluizen in de afsluitdijk is dus het lozen van overtollig water maar ook
in Amsterdam hebben we wel eens te maken met 'het spuien van de grachten'. Dit is als de grachten
te laag water hebben of als het water te lang stil heeft gestaan en is gaan stinken. De sluizen worden
dan opengezet zodat er een verse stroom water door de grachten komt.
Je ziet dan ook daadwerkelijk het wate rin de Amsterdamse grachten een bepaalde kant opgaan. Dit is
dan altijd vanaf het Markermeer de Amstel in en via de grachten noordelijk weer de stad uit,
richting het IJ.
Klimaat veranderingen
De laatste jaren merk je dat het klimaat aan het veranderen is. Veel landen ten oosten van ons hebben
veel vaker last van overstromingen, rivieren zijn overvol. Die moeten zorgen voor het afvloeien
van dit overtollige water, iets wat niet altijd lukt.
De enorme hoeveelheden water moeten uiteindelijk via het IJsselmeer en de sluizen in de afsluitdijk
in de Waddenzee worden geloosd maar de verwachting is dat dat tot steeds meer problemen zal leiden.
Vandaar dat de EU de Nederlandse plannen om het IJsselmeer ingrijpend te veranderen steunt.
Onder het mom van verbetering van de ecologie in het Markermeer ter compensatie van de gedeeltelijke
inpoldering van het IJsselmeer en verhoging van de spui-capaciteit zullen deze zeer kostbare en
ingrijpende veranderingen worden doorgevoerd.
De vraag is wie dat gaat financieren omdat veel landen hun water via de Rijn kwijt moeten en die
komt uit op? Precies, het IJsselmeer.
Kaartje van het gebied
Omdat ik niet precies wist wat nu wat was heb ik dat uitgetekend. Op de satellietfoto hiernaast staan
de plaatsen en meren die ik beschreven heb op mijn site, daar zult u hetzelfde kaartje
aantreffen.
Afsluitdijk
Deze waterkering is onderdeel van de Zuiderzeewerken waaraan men in 1927 begon, het voltooien zou
zes jaar in beslag nemen. Tevens is dit een directe verbinding tussen Noord-Holland en Friesland.
De afsluitdijk keert het water van de Waddenzee en neemt via de sluizen in de afsluitdijk het
overtollige water op uit het IJsselmeer.
Kies een nieuw Amsterdams woord, mijn voorstel: ZEURGESTIE
Het Markermeer is 700 km2 groot maar niet diep, slechts drie meter gemiddeld. Oorspronkelijk was het de
bedoeling dit deel in te polderen maar die plannen zijn teruggedraaid.
Verdroging van het vaste land, de beperking van de recreatie op het water en het niet kunnen overzien
van de financiële haalbaarheid gooiden roet in het eten.
Geen Website?Voor kleine bedrijven in Amsterdam heb ik een totaalproduct, ik maak persoonlijk met u goede en eerlijke afspraken voor een succesvolle website.Wat En Waar?De JordaanMokumsMataglap - knettergekHeuler - meeprater Mansjen - geld ophalen Jeremiade - oeverloos gezeur Kaskenade - druk maken om niets, ophef >>> PLAT AMSTERDAMS <<< Wat blaadjesHappy Endingniet en wel wat je denkt Parkeerplaats Amsterdam niet echt eenvoudig Oudste huis van de stad is dat wel zo? Keizerskroon Rood, blauw of toch goud? De Lommerd snel geld lenen Nieuwsbrief schrijf je gratis in |