NDSM
De Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, klinkt imposant en dat was het ook, was, want veel is er niet over van wat ooit de roemruchte
NDSM-werf werd genoemd. Maar een stukje historie blijft voor de eeuwigheid bewaard want de kraan is gerestaureerd en verheven tot monument.
In 1891 brak er een crisis uit in de Amsterdamse haven waardoor veel havenarbeides zonder werk thuis zaten, zij namen het initiatief tot de NSM maar
het nodige geld ontbrak. Toen dat er kwam groeide de scheepsbouwer aan de Cornelis Douwesweg in Amsterdam-Noord uit tot de grootste in zijn soort
ter wereld.
NSM en NDM samen = NDSM
Naast de NSM werd een scheepsreparatiewerf (NDM) gerealiseerd waar meerdere rederijen gebruik van maakten, enkele jaren later, in 1946, gingen de
twee bedrijven samen waardoor de NDSM ontstond. De teloorgang werd ingezet toen de NDSM in Rotterdamse handen viel en later onder het RSV-concern
resorteerde. Schandalen en schulden noopten het bedrijf om bij de overheid aan te kloppen, dat ging maar kort goed waarop in 1978 het doek viel en
de bedrijvigheden in afgeslankte vorm werden voortgezet.
Na deze periode zijn er tal van andere activiteiten opgedoken waaronder een jachthaven en een festivalterrein. Kraan 13 is in 2013 afgebroken en
gedemonteerd naar Friesland gebracht om te worden gerestaureerd. In oktober is de de kraan teruggeplaatst en zal tot in de eeuwigheid herinneren aan
de scheepsbouw van Amsterdam want de kraan is een monument.
Het NDSM terrein heeft zijn naam behouden. De doelstellingen voor de komende jaren zijn helder. Men wil een behoud en hergebruik van
monumentale objecten en gebouwen en het ruige karakter ten behoeve van culturele evenementen. Het gebied moet duurzaam worden ontwikkeld tot een
mix van wonen, bedrijvigheid, cultuur, onderwijs en ontspanning.
Het water kan benut worden voor nautische en culturelw programma's met een stedelijke allure. De scheepsbouwloodsen moeten behouden blijven
voor broedplaatsen tot diverse bedrijvigheid.
Er zijn vier deelgebieden: de werven Noord, Oost, West en de NDSM-haven. In totaal heeft het projectgebied, inclusief het water, een oppervlakte
van 68 hectare.
Foto's NDSM
Bereikbaarheid
Er is tweemaal per uur een gratis pontverbinding van Amsterdam CS naar de NDSM-werf waarmee de bereikbaarheid van de werf voor fietsers en voetgangers
enorm goed is. Tijdens de ochtend en avondspits vaart de pont ieder kwartier.
Met lijn 35 van CS stap je uit bij halte Ataturk. Met de fiets is het heel eenvoudig, je volgt het fietspad langs de Buiksloterweg en blijf
vervolgens de fietsbordjes richting Oostzaan volgen. Je komt dan op de Klaprozenweg. Die volg je ongeveer een kilometer, tot de Van
Riemsdijkweg. Daar sla je linksaf. Ga vervolgens weer links.
Leuker is om bij de pont links het fietspad langs het IJ aan de IJpromenade te volgen. Sla de Bundlaan in en ga rechtdoor over de
Grasweg. Sla linksaf naar de Asterweg en vervolg deze tot aan de Distelweg. Steek deze over naar de Ridderspoorweg en ga over de
Ridderspoorbrug.
Fiets rechtdoor totdat je bij de Klaprozenweg komt. Die volg je ongeveer een kilometer, tot de Van Riemsdijkweg. Daar sla je linksaf. Ga
vervolgens weer links.
Met de auto vanaf de ringweg (A10) neem je afslag S118, Tuindorp Oostzaan. Neem vervolgens de tweede afslag op beide rotondes die je passeert. Bij
het stoplicht ga je rechtdoor en bij de eerstvolgende gelegenheid ga je rechts de Van Riemsdijkweg op.
Voor meer informatie over de NDSM-werf
Projectmanager: Rob Vooren
Projectbureau Noordwaarts
Telefoon 020 - 630 63 00
Routebeschrijving NDSM-werf
Voor een plattegrond van de werf zie
www.ndsm.nl
Kraan 13 is nu een hotel
NDSM kraan 13 is inmiddels omgebouwd tot een klein, zeer exclusief design hotel met een studio en drie suites. Uiteraard is er aan horeca gedacht
voor bezoekers en hotelgasten.
De Kraan is toegankelijk middels een panorama lift. Op 50 meter hoogte is een jacuzzi gesitueerd met uitzicht over de stad en het IJ.
Site van Faralda