Praat maar raak Mail Jopie Loos Tumblr 4 Mokums in Englsih Googl+ Mokums op Twitter Videos Amsterdam Mokums op Instagram Deurmat


Op deze pagina kan iedereen een ei leggen. Vrouwonvriendelijke, discriminerende of seksueel gekleurde boodschappen heb ik een boodschap aan, die Column Amsterdam lees ik, maar plaats ik dus niet. Voor de rest: leef je uit!

Lekker eten en goed eten, dat zijn twee heel verschillende belevingen

Hoe kan het nou toch dat er in Amsterdam zoveel restaurants zijn en dat de meningen over 99,9% ervan zeer verdeeld zijn? Ik denk dat ik weet hoe dat zit.

Ik ga geen voorbeelden geven van wat goed en slecht is want een goed restaurant hoeft niet duur te zijn en een slechte eetschuur best gezellig. Zo at ik eens in een oergezellig restaurant met perfecte bediening tegen een redelijke prijs. Pas de volgende dag realiseerden wij ons dat we eigenlijk helemaal niet zo goed gegeten hadden, vrij middelmatig zelfs.
Dat zit zo. Als je een tentje ziet dat helemaal jouw smaak is qua aankleding dan is dat al een pluspunt voor je beleving. Het is al helemaal leuk als er iemand op je afkomt om je naar een tafeltje te brengen. Nu is mijn ervaring dat reserveren niet altijd op de juiste waarde wordt geschat door de gemiddelde horakaffer in Mokum. Je zou denken, je reserveert dus ben je een zekere klant, iemand die komt voor het eten en de entourage, het maakt niet uit of de zaak vol of leeg is. Zo iemand moet je dan toch niet in een hoekje wegstoppen maar juist met respect behandelen?

En daar gaat het dus vaak al mis, de helft van de keren dat je reserveert zit je niet op een topplek, als ik dus reserveer vraag ik om een bepaalde tafel maar ja, wat als je belt en het restaurant niet kent? Des te leuker is het dus als je komt en je tafel blijkt gewoon op de perfecte plek te staan. En wat wij laatst hadden, een tafel voor vier voor zijn tweetjes terwijl de rest van de tafels voor twee klein waren, niet gereserveerd blijkbaar. En de tent zat propvol.

Het begint dus met de eerste blik en actie. Maar wat als er te weinig personeel is? Je komt binnen, staat er wat ongemakkelijk tussen etende en kwekkende mensen en twijfelt of je nou naar achteren loopt of toch de aandacht van een van de nerveus heen en weer rennende juffies gaat trekken. Want dat het personeel overuren moet maken is vaak duidelijk, echt tijd voor de gast is er zelden.
Eigenlijk gaat het daar dus al mis. En moet je nou echt 150 Euro neertellen om vriendelijk te worden onthaald? Het kan ook anders. Menig eetcafé 'doet' niet eens aan een onthaal, je ploft maar ergens neer en ach, als het eten warm en goed is en het bier koud en fris dan ben je al snel tevreden. Want laten we eerlijk zijn, voor een schappelijke prijs ergens goed eten en ook nog vriendelijk worden bediend, dat is haast utopisch in een wereldstad als Amsterdam.

Wat veel uitbaters ook vergeten is dat er veel keus is in Amsterdam, loyaliteit is iets voor de buurman die graag bij zijn 'favoriete' restaurant eet en laat dat nou net om de hoek zijn. En dat merk je dan ook gelijk als je niet zo bekend bent, gasten die wat vaker komen worden meer gewaardeerd dan die toevallige passant. Erg irritant, dat gesmak tussen het personeel en de fooi-gevende bekende. He! Ik geef ook fooi en hoef daarvoor echt niet te worden afgelebberd door een studentje van 18 die zelf patat eet op de bank onder het kijken naar GTST.
En man oh man, dan die gasten die de kok moeten bedanken en daarvoor de keuken inschieten, of de kok roepen, om elkaar gezellig als 'ouwe jongens krentenbrood' complimentjes toe te werpen, alsof er niet afgerekend hoeft te worden. En daar zit je dan bij, een derderangs film voltrekt zich voor je ogen terwijl jij al tweemaal om nog een glas wijn hebt gevraagd.

Klagen over eten doe je niet, nee, dat hoort niet. Maar wacht even, als je thuis iets voorgeschoteld krijgt wat je niet zo lekker vindt mag je daar toch ook gerust wat van zeggen? En daar betaal je niet eens voor je eten, ja, oké, je rekent af bij de kassa van de slager en de groenteboer maar that's it. In een restaurant krijg je gewoon een stevige rekening, mag je dan ook een beetje waar krijgen voor je geld?
En ook daar denkt de gemiddelde horeca-uitbater anders over. Klagen doe je maar over het weer dus als het je hier niet bevalt hoepel je maar op. En daar zit natuurlijk ook een kern van waarheid in, als je klaagt kom je niet meer terug, als je slecht gegeten hebt en je kop houdt zien ze je ook nooit meer terug. En toch is er een verschil met vroeger.
Voorheen klaagde je, of je klaagde niet. Tegenwoordig schrijf je een pittige recensie op een van de restaurant-beoordelingssites. En dat onderschatten veel koks en gastheren. Negen van de tien keer is de keus om ergens te eten zo groot, zelfs in je eigen buurtje, dat je eerst even het Internet raadpleegt.
Je hoeft alleen de naam van het restaurant maar in te typen en hup, je weet genoeg. Dan nog kun je een zeperd hebben maar recommandatie is toch de beste marketing, ook voor een restaurant. Mij verbaasd het niet dat ooit gerenommeerde tenten waar je zonder nadenken kwam het nu slecht doen, te lang is er geteerd op de vaste clientèle, als die wegblijven moet je maar nieuw eetvolk zien aan te trekken.
Ik heb voorbeelden te over van tentjes die goed waren maar waar de lekkere biefstuk heeft plaatsgemaakt voor een doorgeprikte schoenzool of waar de vis tien minuten voordat jij hem op je bord kreeg nog stijfbevroren was. Groenten uit potjes, patat gebakken in hetzelfde vet als de borrelsnacks en dressings uit dubieuze flesjes, we hebben het naast het oppiepbrood allemaal zijn intrede zien doen.

En toch, het kan anders. Ook nu geef ik geen voorbeelden want wat mijn geluk kan is kan zomaar jouw pech zijn. Het devies is dat je pas 'goed' gegeten hebt als alle klopte. De prijs/ kwaliteit verhouding, de bediening, de aankleding van het restaurant en de sfeer. In een stukje vlees van tien Euro maar er wel een uur op moeten wachten zodat je flink wat 'vier Euro biertjes' achterover klokt zie ik aanleiding vernietigend te schrijven.
Als de wil er is maar het zit net even tegen dan merk je dat ook maar kun je toch een leuke avond hebben. Ook goedkoop personeel kan vriendelijk zijn en als ze de kaart niet uit hun hoofd kennen of alles op moeten schrijven wat je bestelt is dat minder erg dan wanneer ze je afblaffen.

Over het algemeen werkt het in je voordeel als je zelf direct kenbaar maakt dat je een betalende gast bent. Misschien dat we te lang iets te vriendelijk voor de Amsterdamse horeca zijn geweest. Mensen, eis waar voor je geld! Wat je op de markt doet moet je ook doen als je met je zuurverdiende centen naar een restaurant gaat.

Goed eten is echt iets totaal anders dan lekker eten!

BLAADJES OVERZICHT + DISCLAIMER

Op deze plek staan verwijzingen naar de andere columns

Column01 Verschil tussen Barcelona en Amsterdam

Column02 Herinneringen aan de Spaarndammerbuurt

Column03 1 op de 8 politie agenten gaat wel eens de fout in

Column04 Mooi is niet altijd praktisch

Column05 Het neveneffect van Wilders

Column06 Ajax probleem zo opgelost. Een ABC'tje

Column07 Alweer een crisis?

Column08 Volkskoffiehuizen

Column09 Stopie

Column10 Ajax kampioen, maar wat nu?

Column11 Buurt in de uitverkoop

Column12 Hoe stoer is de gemiddelde Amsterdammer

Column13 CIDI: zo bekrompen

Column14 Bunker in de Zaanstraat

Column15 Plat praten

Column16 Zwaarder straffen

Column17 Metro station 'Ramses Shaffy'. Niet doen!

Column18 EU is er niet voor de kleine man

Column19 Geen Nieuwjaarsreceptie Amsterdam verkeerd signaal

Column20 Tot een zeker moment was multi-cultureel 'hot'

Column21 Economie is niet zo moeilijk

Column22 Suikerbieten, een overdenking

Column23 Een Amerikaan (die ooit Amsterdammer was) in Artis

Column24 Herinneringen aan De Baarsjes

Column25 Ajax moet investeren in Menselijkheid

Column26 "Hier verdienen de Joden hun geld"

Column27 Sociale klassen

Column28 Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen, net als Marokkanen doen

Column29 De column van Willem Holleeder

Column30 Aftellen voor NZ-lijn begonnen

Column31 We gedogen wat af in Nederland

Column32 Kerstbomen. De fik erin!

Column33 Ik weet niet beter

Column34 Katten in de Amsterdamse horeca

Column34 >Markt op de Noordermarkt, langer dan je misschien denkt

Ook gehoord worden? Stuur mij je column!


in 't Huisie Bijzonder Wat te zien/ doen? Muziek Geschiedenis Evenementen Crimininaliteit Rondom de stad
JOPIE LOOS 9 straatjes ArenA Accordeon Aardappeloproer Canal Parade Baantjer Amstel
INGEZONDEN 10e straatje Bioscopen André Hazes Aletta Jacobs Grachtenrace Bargoens Bakkum
LINKS Ajax Brouwerijen Artiesten Anne Frank Hartjesdagen Bomaanslag Bloemenveiling
NIEUWSBRIEF Amsterdammertjes Buurten Beste zanger Bredero Jordaanfestival Bram Moszkowicz Fietsen
WEBRING Begijnhof Condomerie Danny de Munk Bijlmermeer Koninginnedag Kees Houtman Kaasmarkt
Bruggen Entertainment Draaiorgels Diamanten Koopzondag Dino Soerel Markermeer
Mokums Carré Gevels Dries Roelvink Domela Nieuwenhuis Marathon Driehoek Muiderslot
AT5 Centraal Station Gevelstenen Drukwerk Henri Polak Sail Gerard Spong Pampus
Bekenden Coffeeshops Gokje wagen Henk Poort Hippies Sinterklaas Haring Arie Stadsstranden
Burgemeester Daklozenkrant Hofjes Henk van Mokum Hongerwinter Trouwlocaties Holleeder Volendam
Dialect De barbier Kerken Hoesjes Jan Schaefer Uitmarkt Jakkie Stroek Zaanse Schans
Het Parool Duivelseiland Kinderboerderijen Johnny Jordaan Jodenjacht Oscar Hammerstein Zandvoort
Humor Etymologie Krul (pisbak) Koos Alberts Kasteel van Aemstel Café's Pistolen Paultje
Nachtburgemeester Gay Amsterdam Markten Leen Jongewaard Koopmansboek 2 Zwaantjes Politie Vervoer
Lommerd Grachten Massages Leo Fuld Lieverdje In 't Aepjen RaRa Auto
NZ-Lijn Heineken Musea Paar apart Michiel de Ruyter Baantjer café Red Light Fiets
Producten Hells Angels Paleis Parels Minirok De 3 Fleschjes Rinus Vet Fietstaxi
Stadsdelen Herman Brood Parken Ramses Shaffy Multatuli De Druif Stanley Hillis Jachthaven
Stopera Jacob Hooy Pleinen René Riva Niod De Dokter Steve Brown Lopend
Straatnamen Johan Cruijff Poorten Robert Long Nostalgie 't Hooischip Willem Endstra OV
Tante Betje Kerkorgels Poptempels Rooie Sien OS 1928 De Jordaan Yab Yum Schiphol
Theo van Gogh Kraken PTA Smartlappen Over Amsterdam 't Mandje Zwarte Joop Taxi
Typisch Mokum Majoor Bosshardt REM eiland Straatmuziek Paleis voor Volksvlijt De Ooievaar Witkar
Mata Hari Rondvaart Tante Leen Palingoproer Papeneiland
Mijn plekkies Max Tailleur Schaatsen Tante Na Rembrandt Rooie Nelis De grote vier (of 5) Eten uit Mokum
Beethovenstraat Oorlam Sluizen Ton van Duinhoven Stadsbranden Wijnand Fockink Mulisch (H.) Broodje bal
Boekenwinkels Plat praten Stadswandeling Truce Speyck Stadswapen De Wildeman Reve (G.) Broodje Boljeri
Bosplan Simon Carmiggelt Straatkunst Willeke Alberti Trams Wolkers (J.) Broodje halfom
DeLaMar Truus Trompert Tatoeages Willy Alberti Video's Diversen Hermans (W.F.) Broodje kroket
Elandsgracht Vondelpark Theaters Wim Sonneveld VOC Auto ellende Hella Haasse Broodje mokum
Gemeente archief Walletjes Trouwlocaties WIC Emigreren Cement
Haarlemmerstraat Werelderfgoed Tulpen Da's apart Joodse spelling Duivekater
Helmersbuurt Westertoren Vissen Carice van Houten Uit eten Jordaan museum Haringkie happen
Jordaan Wonen Wandelen Dubbelspion? Johannes van Dam Magisch-realisme Hete bliksem
Koffiehuizen Zeurkousen Zwemmen Gogomobiel Nieuw Amsterdam Joodse kippensoep
Nieuwmarkt Nieuw liefdesliedje Over hout Leverworst
Plantage Nozems Sterk merk werkt Mokumse luilakbol
Rapenburg Paleis Weemoed Verdwenen straen Ossenworst
Staalbuurt Wapen van A. Voor de lijn Stoofvlees
The Movies Wilhelm Hibbeln Voorkom katers Surinaams eten
Waterlooplein Wentelteefjes
Zuiderkerk Zeebonk
Ook 'n website? Ziekenhuizen Unieke winkeltjes Zoekertjes Canon van Amsterdam Evenementen Begraafplaatsen Draaiboek gemeente

WEBRING

copyright 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/ 2014/ 2015/ 2016/ 2017/ 2018 MokumsNL